Deze reclames lijken érg veel op elkaar – en dat is niet handig

Posted by:

6-1-2019

Is je iets opgevallen met de reclames en de manier waarop bedrijven zichzelf verkopen? Het is allemaal hetzelfde! Je valt totaal niet meer op wanneer je hetzelfde roept als de rest. Geloof je me niet? Ik heb enkele voorbeelden op een rij gezet.

Reclamespotjes op tv gericht op diversiteit

Met diversiteit bedoel ik in dit geval dat een reclamespotje laat zien hoeveel verschillende mensen er zijn, en hoe het bedrijf in kwestie met al die verschillende mensen (of wensen) rekening houdt. Ze zeggen: “Kijk ons eens divers zijn en voor hoeveel mensen wij iets kunnen betekenen?”

Voorbeelden

Bekijk zelf maar eens deze voorbeelden:

De eerste

Ik dacht altijd dat Nationale Nederlanden de eerste was met dit concept. Ze vielen ermee op, omdat ze het ook elke keer deden én ik het nog nooit eerder had gezien. Hier een paar oudere voorbeelden:

Na een zoektocht kwam ik echter ook deze commercial van 1992 tegen. Nationale Nederlanden was dus zeker niet de eerste:

Je valt niet op

Opmerkelijk is dat de reclamespotjes van totaal verschillende bedrijven zijn. Ik bedoel, een verzekeraar of een online tweedehands verkoopplek zijn nou niet bepaald… hetzelfde. Hoe wil je opvallen als je precies hetzelfde doet als bedrijven die niet eens op dat van jou lijken?
Voor deze blog vroeg ik meerdere mensen of ze weten welke bedrijven dit soort reclames maken. Mijn omschrijving was duidelijk, ze snapten precies wat ik bedoelde. Ze konden alleen geen bedrijfsnaam noemen. Daar zit je dan, met je dure commercial op de landelijke televisie en niemand die je naam weet. Oeps!

We praten elkaar allemaal na

Het gebeurt niet alleen in tv-spotjes. Ook op websites zie ik non-stop dezelfde kreten voorbij komen. Nietszeggende ‘containerbegrippen’, waardoor je nog steeds niet weet wat een bedrijf nou eigenlijk bijzonder maakt. Het is niet gek dat dit gebeurt. Een boodschap overbrengen is absoluut niet gemakkelijk. Ondernemers zijn in de meeste gevallen geen copywriters of specialisten in marketing. En dus doen ze wat ze om zich heen zien. Het resultaat: ze vallen niet op.

Opvallen is niet gemakkelijk

Echt opvallen is niet gemakkelijk. Je moet iemand kunnen raken met je boodschap, op zo’n manier dat het blijft hangen. In het geval van webteksten, doe je dit ook nog eens zonder non-verbale communicatie (denk aan lichaamstaal, manier van spreken, gebaren of gezichtsuitdrukkingen). Als je nagaat dat een groot deel van onze communicatie non-verbaal is, dan begrijp je ook hoeveel er wegvalt bij een geschreven tekst. En die geschreven tekst wordt doorgaans ook nog eens vooral gelezen door mensen die je nog niet kent. Hoe val je bij die doelgroep op? Níet door hetzelfde te vertellen als de rest.

Hoe val jij op met je webteksten?

Een belangrijke vraag, waarvan de oplossing nog niet zo gemakkelijk is. Een goede tekstschrijver of copywriter is hierbij van groot belang, omdat hij of zij je kan helpen om anders naar je teksten te kijken dan je altijd al deed. Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie.

0

Add a Comment