Waarom kandidaten van talentenshows en de teksten op jouw website meer gelijkenissen hebben dan je denkt

Posted by:

We kennen het allemaal wel: van die talentenshows op televisie. Of je dit soort programma’s nou leuk vindt of niet, het kan voor bijzondere inzichten zorgen. Wist je dat er bijvoorbeeld heel veel gelijkenissen zijn tussen deelnemers van deze talentenshows en de teksten op jouw website? Ik leg het je uit!

 

6-9-2018

Een deelnemer van een talentenjacht

“Ik zing al jaren,” vertelt de deelnemer enthousiast in de camera. “Mijn vrienden en familie vinden me geweldig. Ik ben hier om eindelijk eens ontdekt te worden.”

Vervolgens zien we hoe deze kandidaat voor de jury gaat staan, zichzelf voorstelt en begint te zingen.

Het is meteen duidelijk, zelfs voor de kijker die geen muzikale achtergrond heeft: deze persoon kan absoluut niet zingen. Het is vals, er zit geen ritme op. De mensen in het publiek merken het ook en de gezichten van de juryleden spreekt boekdelen.

“Sorry, maar dit is een dikke nee,” zeggen de juryleden.

En dan gebeurt er iets opmerkelijks. De kandidaat wordt boos. Het ligt aan de juryleden. Hoe durven ze zoiets gemeens te zeggen? En dat terwijl er zó veel talent is.

De kijkers van het programma snappen er niets van. Hoe kan deze deelnemer nou niet in de gaten hebben hoe slecht het is? Wat is hier aan de hand?

Teksten op websites

Als je een bedrijf hebt, dan heb je een website met teksten. Het is immers belangrijk om online te zijn, zo word je tenminste gezien. Veel ondernemers schrijven zelf hun teksten. Ze zeggen: “Ik ken mijn bedrijf en de boodschap het beste, dus het is logisch dat ik ze schrijf.” Soms kiezen ze er ook voor, omdat ze geld willen besparen.

Ze zitten er een paar uur op te zwoegen, laten het aan wat vrienden en mensen in dezelfde bedrijfstak lezen en die reageren allemaal positief. Mooi! De tekst wordt online gezet. Laat die omzet maar komen!

Na maanden blijkt dat er af en toe een sale ontstaat via de website, maar meestal is het stil. En de ondernemer begrijpt er niets van: de website is toch goed? Hij ziet er mooi uit, de boodschap is duidelijk. Het ligt vast aan de concurrentie. En de meeste mensen komen toch via via bij je.

We zijn blind voor onze fouten

Een kandidaat aan een talentenshow ziet vaak niet wat er fout is, omdat ze er blind voor zijn. Dit geldt eigenlijk voor alles in het leven. We zien onze eigen fouten niet. Voor ondernemers die hun eigen teksten schrijven is dit ook een veelvoorkomend probleem. Ze hebben niet in de gaten dat de tekst voor een buitenstaander misschien niet duidelijk is. Soms zetten ze er dingen in die niet belangrijk zijn of die een potentiële klant helemaal niet wil weten. Het resultaat? Potentiële klanten blijven weg.

Een goede tekst maakt het verschil

De meeste online bezoekers hebben binnen drie seconden besloten of ze verder willen kijken of lezen. Bedenk eens wat dit kan betekenen voor een website waar de teksten niet zo sterk zijn. De potentiële nieuwe klant die voor het eerst op jouw website, is ook meteen weer weg en gaat naar de concurrent. Eentje die wél duidelijk is, of die wél de juiste vragen weet te beantwoorden. Weg omzet! Een goede tekst gaat verder dan een prettige zinsbouw of de juiste spelling. Nog belangrijker is het overbrengen van de boodschap.

Denk ook eens aan de goede audities bij talentenshows. Er is een staande ovatie en de deelnemer mag meteen door naar de finale. Thuis praten we allemaal over die fantastische zanger of zangeres. Het is een wereld van verschil vergeleken met die deelnemer die totaal niet kan zingen. Dat willen we toch ook met ons bedrijf bereiken?

 

 

Geen jury voor teksten

Er zijn dus wel wat gelijkenissen tussen kandidaten van een talentenshow en mensen die teksten schrijven. Er is echter ook een groot verschil: voor jouw teksten is er doorgaans geen jury aanwezig. Behalve dan misschien de mensen in je directe omgeving. Maar ja… uit de talentenjachten blijkt wel dat die directe omgeving het niet altijd juist heeft. Zij vinden immers dat Klaasje fantastisch kan zingen.

Een deelnemer wordt door de jury nog gewezen op de ontbrekende kwaliteit. Voor ondernemers geldt dit niet. Zij horen soms jaren helemaal niets en hebben daardoor niet in de gaten dat potentiële klanten allang bij de concurrent zitten.

Wat kun je doen om jouw teksten te verbeteren?

Het belangrijkste is om in te zien waar je teksten verbeterd kunnen worden. Daarom heb ik de tekstcheck gelanceerd. Ik bekijk de teksten op jouw website op meerdere punten en schrijf een uitgebreid rapport voor je met tips en adviezen die je direct kunt inzetten. Meer weten? Bekijk mijn Tekstcheck!

 

 

0

Add a Comment