Mijn bedrijf bestaat tien jaar! Sinds 1 januari 2010 sta ik ingeschreven bij de KVK als auteur en tekstschrijfster. Er is in die tien jaar veel gebeurd en ik heb ontzettend veel geleerd. Een terugblik.


Opeens een eigen bedrijf

Ik had al een aantal maanden mijn werk in een fabriek stopgezet, om fulltime te schrijven. Voor die tijd schreef ik al wat in opdracht en dat deed ik vooral buiten mijn werktijden om. Tijdens een proces van zeker een halfjaar, begon ik steeds minder uren te werken in de fabriek, en meer uren in opdracht. Tot ik dus volledig stopte bij de fabriek.
Tijdens een zakenlunch met Maresa Jacobse en Remco Groenveld, begreep ik dat ik me moest inschrijven als ondernemer. “Dat is echt niet moeilijk,” werd me verzekerd.
En dus ging ik naar de KVK en had ik niet veel later een eigen bedrijf. Hoewel ik ergens in mei naar de KVK ben gegaan, hebben we met terugwerkende kracht de startdatum op 1 januari 2010 gezet. Als bedrijfsnaam koos ik voor ‘Suzanne Peters’. Lekker makkelijk. Ik schrijf immers de teksten en de naam staat groot op mijn boeken.

Ik wist niets

Het inschrijven bij de KVK was inderdaad niet moeilijk, maar ik heb alsnog enorm geworsteld. Ik wist niets over het ondernemersschap en kende ook niet echt ondernemers die ik om hulp kon vragen. Wat doe je in hemelsnaam met de BTW? Wat zet je precies op je factuur? Ik was de ultieme beginner. Vol goede moed ging ik naar een administratiekantoor, in de hoop dat zij me wegwijs wilden maken. Valse hoop: ik kreeg vooral veel ingewikkelde termen te horen. Uiteindelijk ben ik het zelf maar gaan uitvogelen, dankzij internet en een paar fijne opdrachtgevers die me een handje hielpen. Ik leerde over ICP-opgaven, BTW-aangiften en omzetbelasting. Pas na een aantal jaar heb ik daadwerkelijk een boekhouder om hulp gevraagd. De rest moest ik zelf leren.

Alles was een groot leerproces

Niet alleen de administratie, maar ook alles er omheen was een groot leerproces. Ik kende weinig ondernemers, deed vooral zaken online. Ik leerde vooral, door fouten te maken. Zo had ik geen rechtsbijstandsverzekering. Toen ik dus Juridische hulp nodig had voor een vervelende plagiaatzaak, ontdekte ik pas hoeveel geld zoiets kost. AOV? Is dat nodig? Nou, als je wat gezondheidsklappen krijgt, besef je dat dit wel degelijk noodzakelijk is. Hoe ga je om met klanten die iets anders willen dan wat jij biedt? Hoe verkoop je eigenlijk jezelf? Ik bleef leren, en paste mijn manier van werken aan.

Schrijven

Ook op het gebied van schrijven heb ik erg veel geleerd. Ik volgde cursussen, bekeek video’s en las boeken en blogs over het schrijven. Maar bovenal: ik schreef veel. Als ik niet in opdracht schreef, dan ontwikkelde ik wel eigen sites en artikelen, om zo pas écht te ervaren wat bepaalde teksten nou eigenlijk doen. Waarom slaat de ene tekst wel aan bij het publiek en de ander niet? Wat werkt nou wel en wat niet? Mijn kennis heb ik vooral door het zelf te blijven doen.

Mijn ware kracht leren

De grootste les die ik heb geleerd, is wat mijn ware kracht is. Schrijven was voor mij een vanzelfsprekendheid en ik was me er niet écht van bewust dat wat ik deed bijzonder was. Ik schreef, omdat ik er gelukkig van werd en omdat ik het fantastisch vond om de lezer te geven wat hij of zij echt wil lezen. Ik ontdekte, mede dankzij John Krijgsman dat juist dát mijn kracht is. Zijn eeuwige enthousiasme en de prettige samenwerking ervaar ik als heel prettig. Onze diensten liggen dicht tegen elkaar, waardoor we veel samenwerken en daar vooral de kracht van blijven zien.

Prachtige opdrachten gehad

Ik heb veel geleerd, maar dat komt ook dankzij de vele prachtige opdrachten die ik heb gehad. Er waren zo veel bedrijven die mij vertrouwden om hun teksten te schrijven. Van kleine lokale bloemisten, reclamebureaus en autohandelaren, tot grote partijen zoals Hebban, Van Dale, SalesFeed en ESTG. Van productomschrijven in webshops tot het redigeren van boeken. Ik weet niet hoeveel teksten ik in die tien jaar heb geschreven, maar het zullen er tienduizenden zijn geweest, over vrijwel elk denkbaar onderwerp. Miljoenen woorden. Telkens een ander doel. De ene wil de lezer informeren, de ander aanzetten tot verkoop en weer een ander wil de lezer vooral raken. Technische teksten emotionele teksten. B2B en B2C. Ik heb het allemaal wel eens gezien in de afgelopen tien jaar. En ik geniet er al die tijd ook enorm van. Ik heb oprecht van mijn hobby mijn werk kunnen maken en dat is echt fantastisch.

En de komende jaren?

Ik wil mijn bedrijf vooral verder ontwikkelen. In mijn vakgebied ben je nooit uitgeleerd. Content online blijft zich ontwikkelen, dus ik ook. Ook wil ik nog meer mooie boeken gaan schrijven. Ik weet niet wat ik allemaal nog mee ga maken, maar het gaat tof worden, dat weet ik zeker.