8 termen die ondernemers beter kunnen vermijden op hun website

Posted by:

2-7-2018

Er zijn woorden en termen die je beter niet kunt gebruiken in zakelijke teksten. Wanneer je jouw onderneming probeert te verkopen, is het belangrijk dat je op een positieve manier opvalt. Dat klinkt gemakkelijk, maar in de praktijk valt dit duidelijk toch tegen. Op veel zakelijke websites kom je vooral dezelfde termen tegen. Iedereen praat elkaar na en dat is niet eens altijd even positief. Je valt er niet mee op en bepaalde woorden of termen zijn ook nog eens ontzettend onduidelijk. Vermijd daarom liever deze woorden of termen op jouw zakelijke website en voorkom dat je website cliché overkomt.

1. Ontzorgen

Bijvoorbeeld: “Dankzij X bedrijf ben je volledig ontzorgd.”
Wat betekent dit nou eigenlijk? De ondernemers in kwestie vinden het vaak heel duidelijk. Ze bedoelen ermee dat ze jouw zorgen uit handen nemen, erg prettig, nietwaar? Maar weet jij om wat voor een bedrijf het gaat? Is het een bedrijf dat daadwerkelijk bezig is met de zorg? Is het een reclamebureau? Een energieleverancier? En wat doen ze dan precies als ze ‘ontzorgen’, en zeker in combinatie met het woord ‘volledig’, wat houdt dat in?
Ik hoorde iemand zelfs zeggen: “Mijn bedrijft ontzorgt. Duidelijk toch?”
Nee… eigenlijk niet. Dit was het eerste dat ik hoorde en het gaf mij geen goed beeld van het bedrijf.

2. Kwaliteit en service gaan bij ons hand in hand

Ook dit is maar een vage beschrijving. En eigenlijk een beetje overbodig. Ik ga er namelijk vanuit dat bedrijven kwaliteit en service bieden. Zo niet? Dan zoek ik een ander. Vergelijkbare termen zijn ‘klant is koning’. Beter is om te laten weten wat voor een kwaliteit er wordt geleverd en wat voor een service je precies biedt. “Onze producten zijn voorzien van een keurmerk,” of “We reageren altijd binnen een uur, ook in de avonden en weekenden,” is bijvoorbeeld al veel concreter. De klant begrijpt nu tenminste wat er precies wordt bedoeld en koppelt dat vanzelf aan kwaliteit of service.

3. Onze mensen gaan graag met je in gesprek

Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de vorige opmerking. Als klant ga ik er al vanuit dat het bedrijf met nieuwe potentiële klanten in gesprek wil gaan. En wat houdt het gesprek in? Moet ik naar jullie kantoor komen? Komen jullie naar mij? Blijft het bij een telefonisch gesprek of misschien zelfs een e-mail? Een andere vergelijkbare term is “Wij vinden persoonlijke aandacht belangrijk.” Nou, gelukkig!

4. Laat je verassen!

Als ik op Google zoek naar het woord ‘verassen’ dan zijn er zeker 350.000 resultaten. Dit betekent dat het ontzettend vaak wordt gebruikt. Erger is dat er meestal iets anders wordt bedoeld. Het is namelijk nogal een verschil of het om ‘Verassen’ of ‘Verrassen’ gaat. Eén letter verschil, maar een totaal andere betekenis. Verassen betekent ongeveer hetzelfde als een crematie of ‘tot as vergaan’, terwijl verrassen iets is dat je niet verwachtte. In de meeste gevallen moet het verrassen zijn.
Extra pijnlijk is het wanneer het gaat om iets dat met kinderen te maken heeft. Bijvoorbeeld: “Kinderfeestje met leuke verassing voor de kinderen.” Nee, niet leuk.

5. We

Het woord ‘we’ is op zich niet verkeerd, maar het wordt wel erg vaak toegepast. Soms zelfs door eenmanszaken, waarbij het overduidelijk is dat er hier echt maar één iemand werkzaam is. Waarom zou je dan ‘we’ gebruiken? Toch is het ook voor bedrijven met meerder personeelsleden belangrijk om het woord ‘we’ wat vaker links te laten liggen. Denk vanuit de klant, niet vanuit jezelf. Kijk of je de tekst meer kunt richten op de klant, in plaats van op jezelf. Dit betekent overigens niet dat je het woord ‘we’ (of ik) helemaal niet meer mag gebruiken. Soms loopt een stuk tekst nou eenmaal beter als je er wel gebruik van maakt. En natuurlijk kun je zinnen als: “We bellen je terug” maar moeilijk aanpassen. De tekst moet wel leesbaar blijven.

6. Jaren ervaring

Als we het hebben over vaag taalgebruik, dan is ‘jaren ervaring’ een prachtig voorbeeld. Veel bedrijven gebruiken dit: “We hebben jaren ervaring op dit gebied”. Wanneer je niet specifiek vermeld hoeveel jaar dat is, zegt het eigenlijk erg weinig. Is het twee jaar? Dertig jaar? Zoiets is nogal een verschil. Wees duidelijk en geef aan hoe lang het bedrijf al bestaat, of laat het weg.

7. Jong en dynamisch

Jong en dynamisch wordt vooral veel gebruikt bij webdesignbureaus, maar je ziet de term ook zeker bij andere bedrijven voorbij komen. Wat ze vooral proberen te zeggen is: “dit bedrijf is nieuw.” Of: “De mensen in het team zijn jong.”
Wat je hier echter ook mee zegt is: ‘wij zijn onervaren’. Het probleem is daarnaast dat je totaal niet origineel bent. Ieder jong bedrijf zegt hetzelfde, dus opvallen wordt heel lastig. Wanneer je wil opvallen, is het beter om je te richten op dat wat jouw onderneming te bieden heeft. Laat het jonge en dynamische lekker weg.

8. Welkom op deze website

Dit is er ook eentje die veel ondernemers gebruiken op hun website. Tien tot vijftien jaar geleden was dit inderdaad een goed idee en voelde de bezoeker zich echt welkom. De tijden zijn veranderd en tegenwoordig is ‘welkom’ of ‘welkom op deze website’ vooral vaag. Waarom zou je niet welkom zijn? Laat dit weg en vervang het voor een tekst die pakkend is en die veel meer zegt over de onderneming en waar je jezelf mee kunt verkopen.

Wil je het wel goed doen?

Laat je teksten door mij schrijven en voorkom dat je website bomvol vage termen, fouten of clichés staat. Je kunt je aanmelden voor mijn Zomercursus Bloggen voor ondernemers, dan leer je hoe je zelf een goede blogtekst voor je bedrijf kunt schrijven.

0

Add a Comment