‘Moet ik mijn lezers nou met u of met je aanspreken?’ Het is een vraag die ik ontzettend vaak krijg. Het ligt er maar net aan wat je met de tekst wil bereiken. Om je een eindje op weg te helpen, geef ik je een paar handige richtlijnen.

Hoe schrijf ik op mijn site?

Zoals je al kunt zien heb ik ervoor gekozen om te tutoyeren op mijn website. Ik had er ook voor kunnen kiezen om de lezer met u aan te spreken. Beide varianten kunnen op een website of in een flyer prima. Het ligt er maar net aan wat je wil uitstralen.

Niet door elkaar

Waar je wel echt voor moet waken is voorkomen dat je ‘u’ en ‘je’ door elkaar haalt. Dit gebeurt op ontzettend veel websites en behalve dat het niet lekker leest, creëer je ook een gevoel van onbetrouwbaarheid bij je lezers. Het oogt namelijk minder professioneel wanneer je constant wisselt. Het gevoel van onbetrouwbaarheid is vaak onbewust. Mensen kunnen de vinger er niet op leggen, maar ‘iets’ voelt niet helemaal goed. Geen combinatie dus, maar kies voor een eenheid.

Zo kom ik bijvoorbeeld bloggers tegen die heel netjes hun tekst in de u-vorm schrijven, maar vervolgens op mensen in de reacties reageren in de je-vorm. Er zijn ook bedrijven die op de website de je-vorm hanteren, maar wel brieven sturen met u erin vermeld. En er zijn zelfs bedrijven die binnen één tekst switchen tussen u en je. Denk je dat dit alleen maar kleine bedrijven zijn? Welnee… Zelfs de NCOI weet niet goed wat ze nou moeten en doen het zelfs op de homepage door elkaar.

u of je

U of je-vorm, wat kies je?

Het maken van de keuze kan best lastig zijn. Kies je voor u of voor je? In het algemeen geldt het volgende:

  • U is zakelijker
  • Je is persoonlijker

Klinkt makkelijk, toch? Alleen zo makkelijk is het niet meteen. Een tekst geschreven in de u-vorm kan ook prima persoonlijk worden gemaakt. En een tekst in de  Je-vorm kan ook erg professioneel ogen. Het ligt er heel erg aan hoe de zinnen geformuleerd worden en welke richting je op wil.

Schrijven in de u-vorm

U is beleefd, maar voelt tegelijkertijd ook afstandelijk. Waar vroeger overal ‘u’ werd gebruikt, wordt dit steeds vaker vervangen voor ‘je’. Er zijn verschillende momenten wanneer je er prima voor kunt kiezen om in de u-vorm te schrijven. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld vooral contacten met de hoge top binnen bedrijven? Dan kan de u-vorm een prima optie zijn. Ook wanneer je doelgroep senioren zijn is u een betere keuze dan je.
Heb je een grote Vlaamse doelgroep? Ga dan eveneens voor u. Dat is een veilige keuze.

Let op: Wanneer je in de u-vorm schrijft, moet dit met een kleine letter. Behalve natuurlijk aan het begin van de zin. U met hoofdletter is alleen bedoeld voor een heilig persoon of een godheid.

Schrijven in je-vorm

Het schrijven in de je-vorm op je website, social media of drukwerk komt persoonlijker over. Het is een manier om te laten zien dat je toegankelijk, persoonlijk en open bent. Grote bedrijven, zoals banken en de Belastingdienst kiezen er zelfs voor hun lezers met ‘je’ aan te spreken. Vaak omdat ze willen laten zien hoe toegankelijk ze zijn.

U of je?

Twijfel je nu alsnog welke vorm het beste past bij jouw teksten? Kijk dan eens wat concurrenten in hetzelfde vakgebied ongeveer doen. Tot wie richten zij zich? Bedenk ook goed wie je wil aanspreken en wat je doel is. Visualiseer je eventueel iemand voor je waar je graag zaken mee doet. Spreek je zo iemand met u aan of met je? Is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat het beste past? Luister dan naar je gevoel. De aanspreekvorm die jij hanteert moet namelijk vooral bij jou passen en je gevoel liegt niet.