Ondernemers maken onbewust veel fouten op hun websites. Fouten die klanten wegjagen en voor minder bereik zorgen. In eerste instantie oogt het misschien niet eens fout – vooral omdat zo veel bedrijven het doen, maar het heeft wel degelijk invloed op jouw bedrijf. Welke 10 fouten kom je het meest tegen?

1. Je vergeet je klant

De meeste ondernemers denken dat ze vooral met hun klanten bezig zijn, maar is dat wel zo? Kijk op de gemiddelde website van een bedrijf en je ziet al snel dat het vooral over het bedrijf gaat. Er wordt niet gesproken over het belang van de klant, maar vooral gezonden. ‘Wij zijn de beste’ wordt er geschreven op de homepage. ‘Onze service is zeer goed’ roepen ze. Maar wat de klant nou echt drijft wordt compleet vergeten. Wat betekent service? Wat betekent passie? Het zijn woorden die voor iedereen een andere betekenis hebben, en dus niet opvallen. Wat is jouw unieke aantrekkingskracht? Wat maakt jou anders dan al jouw concurrenten?
Hint: dat is niet kwaliteit, service of maatwerk

2. Het is niet duidelijk wat je biedt

Gemiddeld genomen bepaalt je bezoeker binnen een paar seconden of hij verder wil lezen. Er wordt gescand en mensen willen snel zien of jij het antwoord op hun vraag biedt. Is het niet meteen duidelijk wat jij te bieden hebt? Dan is je bezoeker weer weg. Wat staat er in je slogan? Welke afbeeldingen kies je? Welke tekst is er meteen zichtbaar? Test je slogan eventueel bij iemand die ver van je afstaat en vraag om wat voor een soort bedrijf het gaat. Bij een groot deel van de slogans is dat totaal niet duidelijk.

3. De inhoud kan korter

We hebben de neiging om veel te vertellen en onszelf eindeloos te herhalen. En dat terwijl mensen online helemaal niet de tijd nemen om echt goed te lezen. Sterker nog: we nemen doorgaans niet langer dan 3 seconden de tijd om een website te scannen en te bepalen of we verder willen kijken of niet. In een blog mag je wel veel vertellen, maar ook daar is het raadzaam om jezelf niet eindeloos te blijven herhalen.

4. Inhoud kan juist langer

Er zijn ook veel ondernemers die juist te korte teksten plaatsen. Zo kort, dat het eigenlijk niet meer duidelijk is wát je nou eigenlijk probeert te vertellen. De lezer heeft te weinig om echt een beeld van je te krijgen en vertrekt weer. Onhandig!

5. Tekst is niet scanbaar

Dit is een aanvulling op het vorige punt: teksten moet scanbaar zijn. Dat doe je bijvoorbeeld met duidelijke tussenkoppen en goed gebruik van alinea’s. Vaak wordt dit vergeten, waardoor de hele website eigenlijk direct al onleesbaar wordt. Zonde, want dan blijft geen prospect hangen.

6. Je vertelt alleen maar

In de schrijfwereld wordt vaak ‘Show don’t tell’ gezegd. Laat het zien, en vertel het niet. Op veel bedrijfswebsites wordt dat precies andersom gedaan. Er wordt niets getoond, maar alles wordt verteld. Vertel niet dat je handige software hebt, maar laat zíen dat het handige software is, bijvoorbeeld in een blog of whitepaper. Of laat in een klantcase je klanten aan het woord, zodat je met praktijkvoorbeelden laat zien wat jij te bieden hebt. Dit hoeft trouwens niet alleen met tekst. Het kan ook met beeld.

7. Je vergeet een Call to Action

Een Call to Action is erg belangrijk, omdat je lezer wel moet weten wat je nou eigenlijk van hem verwacht. Wil je dat hij meer teksten leest? Zich aanmeldt voor een nieuwsbrief? Een product koopt of contact opneemt? Zonder Call to Action is de kans groot dat er weinig gebeurt.

8. Je bent te technisch

Snapt je doelgroep eigenlijk wel waar je het over hebt? In veel gevallen blijkt dit niet het geval te zijn. Jouw klant heeft je nodig, omdat ze het zelf niet weten. Ze willen vooral een oplossing en zitten helemaal niet te wachten op bergen technische informatie waar ze niets van snappen. In sommige gevallen – bijvoorbeeld voor een specifieke doelgroep – heb je wel technische teksten nodig. Probeer het echter wel zoveel mogelijk te vermijden.

9. Je zinsbouw en spelling is niet goed

Slechte zinsbouw en spelling draagt niet bij aan de betrouwbaarheid van je website. Mensen krijgen er een onderbuikgevoel van dat zegt: ‘hier klopt iets niet’. Zorg ervoor dat de zinsbouw, spelling en ook grammatica in orde zijn. Wees niet meteen bang: voor een klein foutje in je tekst zal niemand je afrekenen. Maar wanneer het er meer worden, neemt de potentiële klant je niet meer serieus en kom je onbetrouwbaar over.

10. De website is niet mobielvriendelijk

Het komt bij mij nog heel vaak voor: ik ben onderweg, zoek iets op en kom op een website die niet goed functioneert op de mobiel. En dat zorgt voor irritaties. Zelfs kleine frustraties werken als bedrijf al tegen je. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, maar die van je concurrent wel, is de kans groot dat je klant naar de concurrent verdwijnt.

Controleer je website

Controleer je website en kijk eens kritisch welke fouten jij maakt. Bedenk dan ook goed dat jij je bedrijfswebsite anders bekijkt dan dat je klant doet. Vind je dit lastig? Mijn tekstcheck is dan een goede optie!