Er zijn ontelbaar veel keyword research tools. Deze worden meestal gebruikt voor het bepalen van de contentstrategie. Ik krijg vaak de vraag of ik hier bij het schrijven en bedenken van content gebruik van maak. En ik antwoord altijd: nee. Dat levert vaak bijzondere reacties op. Mensen snappen niet waarom ik ervoor kies om vooral geen keyword research tools te gebruiken voor mijn teksten. Daarom leg ik het uit!
Wat zijn keywords?
Keywords is dat wat je intypt als je in Google of een andere zoekmachine gaat zoeken. Het kan bestaan uit een woord, of een paar woorden, maar ook uit een volledige zin of een vraag. Sommige mensen noemen keywords die bestaan uit hele zinnen of vragen een keyphrase, maar hier zijn onderling de meningen enigszins over verdeeld.
Wat is een keyword research tool?
Met een keyword research tool wordt bekeken hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn. Meestal krijg je er ook suggesties bij te zien, zoals synoniemen of specifiekere zoektermen. Je kunt zien hoe vaak er maandelijks op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en hoe groot de concurrentie is. De meeste SEO-specialisten mikken op populaire zoekwoorden, waarbij de concurrentie nog niet groot is. Hoog in Google komen is daarmee makkelijker. Een keyword research tool wordt ook vaak gebruikt voor het oprichten van campagnes. Als de concurrentie niet hoog is, maar het zoekvolume wel, dan zijn de advertenties doorgaans goedkoper en creëer je wel een enorm bereik.
Ik maak geen gebruik van keyword research tools
Ik ken de tools en ik heb ze in het verleden ook wel gebruikt, maar daar ben ik al een aantal jaar geleden vanaf gestapt. En dat zorgt vaak voor vragen bij andere marketeers, copywriters en bij opdrachtgevers. Het eerste dat meestal geleerd wordt, als het gaat om SEO of SEO-schrijven is namelijk: gebruik een keywoord research tool.
Maar ik denk dat zo’n tool helemaal niet nodig is en dat je veel meer kunt bereiken zonder. Waarom heb ik weinig met deze tools?
De tools zijn niet betrouwbaar
Ik weet nu al dat veel data-analysten en SEO-experts het hier niet mee eens zullen zijn. Er zijn ook wel echt goede keyword research tools op de markt, maar ze zijn niet altijd even betrouwbaar. De reden? Google maakt niet bekend hoe het algoritme precies werkt. Ook worden precieze zoektermen en aantallen nooit bekend gemaakt. Hoewel veel software het best oké doet, is het totaal geen garantie of het ook echt klopt.
Een keyword research tool kent de doelgroep niet
Simpel gezegd: het aantal keren dat er wordt gezocht op geeft geen garantie of je wel de juiste doelgroep weet te bereiken. Misschien focus je je wel op een keyword dat vooral veel gezocht wordt door studenten, terwijl je eigenlijk ondernemers aan wil spreken. Of misschien wordt het zoekwoord vooral veel gebruikt door rechtstreekse concurrenten van je, in plaats van je doelgroep. Een populair keyword betekent dus niet meteen dat je bereikt wat je wil doen.
Kijkt alleen naar verleden
Een keyword research tool kijkt alleen naar wat er in het verleden gebeurde. Hierdoor kun je dus onmogelijk teksten schrijven over trends die eraan gaan komen. Aanvullend heeft Google al bekend gemaakt dat maar liefst 15 procent van alle zoektermen nog nóóit eerder zijn gebruikt. Er komen dus dagelijks nieuwe zoekwoorden bij. Wanneer jij als ondernemer gezien wil worden als expert, moet je niet achter de feiten aanlopen, maar het juist voor zijn.
Ik geloof in bloggen
Ik geloof ontzettend dat bloggen helpt om gezien te worden. Bloggen is een lange-termijn strategie, waarbij het vooral belangrijk is dat je de lezer geeft wat hij of zij zoekt. Door de blogs laat je zien dat je een expert bent, en dat helpt weer met het opbouwen van een relatie met je potentiële klant. Google houdt daarnaast ook van websites die regelmatig nieuwe content produceren. Een blog is daar ideaal voor.
De nieuwe update van Google ‘Bert’
Google heeft de nieuwe update met de titel ‘Bert’ gelanceerd. Dit is een update in het algoritme en er is vooral bekendgemaakt dat deze vooral draait om de zoekintenties van de gebruiker. Google wordt steeds slimmer en begrijpt daardoor ook steeds beter wat iemand nou eigenlijk bedoelt. Hierdoor worden keywords steeds minder belangrijk en wordt er steeds meer gekeken naar bijvoorbeeld de gebruikerservaring op een website. Een blog is hierin juist een perfect hulpmiddel. Dat Google dit soort updates lanceert is logisch. Google wil uiteindelijk dat de gebruiker terug blijft komen en niet naar de concurrent gaat. En daarom is het voor Google zo belangrijk dat de gebruiker echt krijgt wat hij zoekt.
Doe ik dan echt geen onderzoek?
Ik gebruik geen keyword research tools, maar dat betekent niet dat ik geen onderzoek doe naar mijn doelgroep. In plaats daarvan zoek ik vooral uit wat de doelgroep is. Welke vragen worden er bijvoorbeeld vaak aan het bedrijf gesteld? Wat zijn dingen die je juist wíl weten als je met een bepaald bedrijf in zee gaat? Waaruit blijkt dat ze weten waar ze het over hebben? Ik wil de eindklant leren kennen, zodat ik echt begrijp wat er speelt en op basis daarvan bepaal ik een content strategie. En tijdens het publiceren van de content, bekijk ik goed wat werkt en wat niet.
Je schrijft content uiteindelijk voor de mens. En ik ben van mening dat een tool nooit precies kan weten wat de mens eigenlijk wil weten.
En de resultaten dan?
Ik heb veel geschreven aan de hand van keyword onderzoek, maar ook veel geschreven vanuit het oogpunt van de doelgroep. En wat ik heb gemerkt, is dat mijn teksten geschreven voor een bepaalde doelgroep, zonder keyword research tool, het veelal beter doen dan anderen. Omdat ik trends voor was en de lezer precies dat gaf wat ze wilden, was het resultaat vele malen hoger.
Ruim een jaar geleden verkocht ik een goedlopende website van me, die volledig was gebouwd omtrent content. Het waren alleen maar teksten met specifieke onderwerpen, gericht op de doelgroep. De website heeft in bepaalde maanden meer dan 50.000 unieke bezoekers bereikt en ik stond op meerdere zoektermen bovenaan in Google. Tijdens het ontwikkelen van die website, heb ik geen enkele keer een keyword research tool gebruikt. De site zat in een zeer grote niche, met enorm veel concurrentie. En juist het feit dat ik beschreef waarvan ik dacht: ‘dit ontbreekt nog online’, heeft ervoor gezorgd dat het een enorme succesvolle website was.
Ben ik tegen keyword research tools?
Nee, ik ben niet tegen keyword research tools. Ik denk dat bijvoorbeeld voor campagnes echt van groot belang is. Ik denk echter dat wanneer je echt nieuwe content produceert, je er meer baat bij hebt door je op een organische manier te verdiepen in de doelgroep. Voor mij werkt dat tenminste erg goed.