Google is steeds meer bezig met aanpassingen. En de nieuwste is een bijzondere: Google past automatisch titels aan van blogposts. Wat betekent dit precies en hoe zit het dan met bepaalde SEO-tools?

Aanpassingen binnen Google

Een paar keer per jaar rolt er een nieuwe Google-update uit. Het doel hiervan is om de beste zoekresultaten te bieden aan de gebruiker. Want: iemand die écht vindt wat hij zoekt, zal vaker terugkeren naar Google en niet naar een andere zoekmachine gaan. Voor webmasters en eigenaren van blogs kunnen deze updates soms als frustrerend voelen. Opeens is je site geraakt door een Google-update en krijg je veel minder bezoekers. Maar, het kan ook juist de andere kant op gaan: opeens ontvang je duizenden bezoekers extra.

Automatische titels

Eén van de nieuwste updates van Google is eentje die bijzonder te noemen is: Google past automatisch de titel aan van jouw blogposts. Dit gebeurt met de oorspronkelijke titel die je aan de blog hebt gegeven. Eerder was het al zo dat metatitels lang niet altijd werden overgenomen door Google. Nu geldt dit ook voor de daadwerkelijke titel.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Op mijn blogsite huisdieradvies staat het artikel ‘Boulab – kruising tussen Labrador en Bernen Sennen’. Als je het artikel gaat zoeken in de zoekmachines, dan staat er echter: ‘kruising tussen Labrador en Bernen Sennen – Boulab’. Een klein verschil, maar het is een verschil.

Nog een voorbeeld:

Mijn artikel ‘Waarom is mijn Maine Coon agressief? Tips voor katten-eigenaren’ is door Google veranderd in ‘Waarom is mijn Maine Coon agressief? – katten’.

Ook deze aanpassing is minimaal. Bij andere blogs, vooral in Amerika, zijn er soms gigantische verschillen te zien. Bloggers daar merken op dat de titel echt heel anders is geworden door Google. In sommige gevallen wordt niet de H1 titel gebruikt, maar juist een van de H2 titels. Ook komt het voor dat de anker-tekst van een link elders wordt gebruikt. Dit kan een interne link zijn, maar zelfs de anker-tekst van een externe link.

Op mijn eigen blogs zie ik weinig echt grote veranderingen, maar vooral aanpassingen vergeleken met de twee voorbeelden.

Waarom gebeurt dit?

Google is al een tijd bezig met het verleggen van de focus naar de zoekintentie in plaats van naar keywords. Google zelf zegt hierover:

‘De update is bedoeld om de titels van de pagina’s leesbaarder en toegankelijker te maken. In sommige gevallen zullen we sitenamen toevoegen als dat nuttig wordt geacht. In andere gevallen, wanneer we een extreem lange titel tegenkomen, kunnen we het meest relevante deel selecteren in plaats van bij het begin te beginnen en de nuttigere delen af te kappen.’

Nu blogs vaak steeds langer worden en Google ook al gebruikers naar een bepaald deel van je blog sturen, bijvoorbeeld omdat dit deel echt relevant is voor je vraag, is het goed mogelijk dat titels niet meer goed overeenkomen met de zoekvraag. Ik heb zelf ook het gevoel dat deze automatische titels in de zoekresultaten ook worden gedaan om de echte clickbait titels te voorkomen. Clickbait werkt goed, maar mensen vinden het doorgaans erg irritant.

Wat doet het met de posities in Google?

Google heeft ook aangegeven dat dit proces nog wordt aangepast en verbeterd. Ook heeft Google gezegd dat het aanpassen van de titels niet zorgt voor andere posities in de zoekmachines. Toch kan het in sommige gevallen wel degelijk voor minder bezoek zorgen. Sta jij bijvoorbeeld met een clickbait titel op de eerste pagina van Google? Dan loop je het risico dat er minder mensen op je link gaan klikken als Google de titel aanpast. En hoe minder mensen er op jouw link klikken, hoe groter de kans is dat je toch lager in de zoekresultaten terechtkomt.

Anderzijds kan het juist ook je site erg helpen. Als Google een relevante titel plaatst bij jouw blog, die overeenkomt met de zoekvraag van de gebruiker, zullen ze eerder sneller klikken.

Wat betekent dit voor SEO tools?

Ik werk nauwelijks met SEO tools. Ik schreef al eerder een blog over Keyword Research Tools en waarom ik die niet gebruik. Maar ik werk ook eigenlijk weinig met SEO tools zoals Yoast. Ik heb het wel op een aantal van mijn sites, maar ik doe er weinig mee. Op een nieuwe site die ik onlangs ben gestart, heb ik Yoast niet eens geïnstalleerd en ook die teksten komen gewoon netjes in Google én krijgen bezoek.

Ik vul sowieso geen metatitel en metateksten meer in. Ik zie in de praktijk namelijk dat het bijna niet meer voorkomt dat Google deze teksten overneemt. Ik ben liever bezig met zaken die mijn sites daadwerkelijk verder helpen, dan dat ik allerlei metateksten ga schrijven waar 90 procent van de tijd niets mee wordt gedaan. Mijn blogs ranken goed in Google en ik zie er dus de meerwaarde niet van in. Erbij opgeteld vind ik de SEO suggesties van dit soort tools vaak niet realistisch. Het draait allang niet meer om het percentage dat je een bepaald keyword in je tekst gebruikt.

Nu ook de titels automatisch door Google worden gegenereerd, zijn voor mijn gevoel de SEO tools nog nuttelozer geworden.

Wat moet je doen met je blog?

Veel SEO-experts zijn bezig met het verkopen van trucjes. ‘Gebruik deze titel, dat helpt om hoog in Google te komen’. En in het verleden: ‘Spam gewoon een bepaald zoekwoord, dan sta je vanzelf hoog in de resultaten’.
De tijden van SEO-trucjes beginnen steeds meer deel uit te maken van het verleden. We gaan steeds meer richting een tijdperk waarin kwaliteit telt. Geef jij écht het antwoord op de vragen en problemen van de mensen? Of probeer je vooral met slimme trucjes de zoekmachines te slim af te zijn? User experience wordt alleen maar belangrijker.

Tijd dus om je goed te verdiepen in jouw doelgroep. Wat wil je doelgroep? Welk probleem hebben ze? Welke vragen stellen ze? Hoe los jij dat op? Welke woorden gebruiken zij?

En lever kwaliteit. Zorg dat jouw blog het beste is. Niet perse de langste. Maar de beste. En laat zien dat jij een autoriteit bent op jouw vakgebied.