“Je schrijf romantische boeken en zakelijke teksten. Is dat niet een hele vreemde combinatie?” Dit is een vraag die ik regelmatig krijg. Eigenlijk is de combinatie helemaal niet zo raar. In zowel mijn zakelijke teksten als mijn romantische boeken speelt empathie een enorme rol. Hoe zit dit?

 

Wat is empathie?

Volgens de Van Dale betekent Empathie het volgende:

em·pa·thie (de; v)1vermogen om zich in de gevoelens van anderen in te leven

Dit lijkt me vrij duidelijk. Je kun je dus goed inleven in een ander, wanneer je empathisch bent. Niet iedereen is even empathisch. Zo wordt er vaak van mensen uit het autistische spectrum gezegd dat ze zich minder goed kunnen inleven in de emoties en gevoelens van een ander. Ook wordt er vaak gezegd dat vrouwen emotioneler zijn dan mannen en ook vaker empathie tonen.

 

Mijn romantische boeken

Waarom empathie in mijn romantische boeken belangrijk is, heeft natuurlijk alles te maken met het meenemen van de lezer. Door realistische personages neer te zetten, creëer ik in feite gevoel bij mijn lezers. Ik schrijf over personages met problemen die ik zelf niet heb meegemaakt, maar krijg keer op keer te horen hoe fijn mijn lezers het boek vonden en hoe herkenbaar het allemaal is.
De meeste mensen snappen dit gedeelte wel. In liefdesromans is een empathisch vermogen erg belangrijk. In een zakelijke tekst lijkt dit minder van belang.

 

Zakelijke teksten en emoties

Er wordt vaak gedacht dat empathie niet belangrijk is voor zakelijke teksten. Het tegendeel is waar. De meeste mensen kopen een product of dienst met hun emoties. Niet met feiten. Als ik kijk naar mezelf, dan klopt dit zeker. Ik heb een tijdlang een medische behandeling gedaan bij een bedrijf op ruim een uur rijden hier vandaan. De reden? Ik las op de website een tekst waarin ik mezelf en mijn klachten herkende. En ik dacht: ‘dit bedrijf wéét werkelijk waar ze het over hebben. Ze snappen mijn probleem. Hier moet ik zijn.’
Misschien was er ook wel een bedrijf dichter in de buurt geweest waar ik heen kon. Maar ik werd zodanig geraakt door de tekst, dat ik er best een uur voor wilde rijden. Je herkent ook vast wel dat je iets koopt, gewoonweg omdat het goed voelt. Dat heeft alles met je emoties te maken. En niks met feiten.

 

Puur gericht op feiten maakt een tekst afstandelijk

Heb je teksten puur gericht op feiten? Dan creëer je eigenlijk automatisch afstand. Je lezer voelt niets. En snapt daardoor niet waarom hij of zij bij jou moet zijn. Emoties zijn er in een fractie van een seconde en kunnen enorm bepalend zijn. Gemiddeld genomen nemen de meeste mensen niet meer dan drie seconden de tijd op een website. De kans dat jij bezoek wegjaagt als er geen emoties in je tekst zitten, is dus vrij groot.
Ik krijg nog wel eens verzoeken van mensen die zakelijke teksten willen die vooral ‘zakelijk’ moeten uitstralen. Mijn vraag is dan: wat wil je daar precies mee bereiken? Want meer klanten krijg je er doorgaans niet mee.

 

Fake het niet

Veel bedrijven hebben geen idee wat nou eigenlijk de problemen van hun klanten zijn.
En dus bedenken ze allerlei problemen die er misschien helemaal niet zijn. ‘Wij ontzorgen je’ roepen veel bedrijven dan ook op hun site, waarmee ze letterlijk zeggen: ‘Jij hebt zorgen.’
Dit is lang niet altijd het geval. Ik zag een makelaar roepen dat hij zijn klanten kan ontzorgen. Tja, misschien ben ik gewoon aan het oriënteren voor een nieuwe woning en ben ik vooral optimistisch en blij. Dan voel ik me niet bepaald aangesproken tot de kernboodschap ‘ontzorgen’.

Er worden soms ook problemen gecreëerd die er totaal niet zijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de TellSell-reclames. Deze reclames beginnen áltijd met een berg problemen die je ‘kunt’ hebben, maar die niemand eigenlijk echt herkent. Bekijk de eerste secondes van het volgende filmpje om een beeld te krijgen van problemen die niemand heeft:

Geloofwaardig? Nee, juist omdát ze problemen bedenken die er helemaal niet zijn. Het is niet empathisch en het wekt daardoor juist irritaties op.

 

Goed voorbeeld van de reclame van Dove

Een goed voorbeeld van een empathische reclame is om eens te kijken naar de commercials van Dove. In dit voorbeeld zijn er meerdere jonge meiden aan het praten over hoe ze graag anders willen zijn. Het blijft hangen, want het raakt je en voor veel vrouwen is dit de realiteit. Ze herkennen zich in de dingen die worden gezegd.

En dit is niet het enige voorbeeld. Dove doet het keer op keer. Het is daardoor niet gek dat de meeste mensen bij Dove denken aan ‘voor alle vrouwen’.
Behalve Dove zijn er ook talloze andere bedrijven die precies hetzelfde doen. Denk aan Apple of Coca Cola.

 

Hoe schrijf je met empathie?

Het schrijven met empathie is nog best ingewikkeld. In een video kun je werken met muziek intonatie en gezichtsuitdrukkingen om je boodschap meer kracht te geven. In een geschreven tekst valt dit allemaal weg en heb je alleen maar woorden. Hoe zorg je ervoor dat een tekst niet cynisch overkomt? Belangrijk is om goed te realiseren hoe mensen je teksten lezen. Dat is niet iets dat je eventjes leert, maar een vaardigheid die je ontwikkelt door het te blijven doen. Antwoord geven op de vraag hoe je dit precies doet is lastig. Empathie creëer je immers niet in je teksten als je constant hetzelfde doet. Per situatie kan een andere techniek of woordkeuze dus ook beter van toepassing zijn. Schrijven met empathie is geen trucje dat je zomaar even toepast.

 

Hulp nodig?

Merk je dat je het inderdaad best moeilijk vindt om empathie toe te voegen aan je teksten en je lezer wérkelijk te raken? Neem contact met me op, dan help ik je graag!