Social media is een fantastische manier om je bedrijf of product in de spotlight te zetten. Het bereik is immens en als je het goed aanpakt, stijgt de omzet behoorlijk. Maar, er zijn ook dingen die je meer schade toebrengen dan dat het je helpt. En dan is al die inzet helemaal voor niks geweest. Waar moet je direct mee stoppen op social media?

Social media als ondernemer

Social media is voor ondernemers een fantastisch medium dat – als je het juist inzet – erg voor je zaak kan werken. Maar er zijn ook dingen die je kan doen, die vooral voor schade zorgt. Potentiële klanten nemen je minder serieus en gaan zo naar de concurrent. Daarom heb ik vier dingen op een rij gezet waar je mee moet stoppen op social media.

1. Stop met het volgen van een script

Er zijn ontzettend veel mensen die een social media programma aanbieden. “Als je dit toepast, dan krijg je echt véél meer bekendheid en zichtbaarheid,” zeggen ze. En op zich hebben ze geen ongelijk. Ze weten prima waar ze het over hebben en ze leren je stap voor stap hoe je dat ook moet doen. Ze vertellen je wat je op je profiel moet schrijven, hoe je connecties moet maken en wat voor een posts je moet plaatsen.
Heel handig, zo hoef jij niet meer na te denken. Maar het nadeel is dat het je allesbehalve authentiek maakt. Toen ik op LinkedIn de zoveelste connectie kreeg van iemand die precies dezelfde profieltekst had als de vorige tien mensen die met me wilden connecten, dacht ik al snel: ‘weet je, láát maar. Je gaat me toch niets nieuws brengen’.
Je valt niet op. En als je dat al doet, werkt het doorgaans eerder irritaties op.

Wat moet je dan wel doen?

Gebruik social media op een manier die bij jou en je onderneming past. Doe niet wat je ‘moet’ doen, puur omdat een goeroe dit je vertelt. Niet alles past bij je en dat is prima. Het maakt je echt. Puur.

2. ‘Koop nu bij mij’

Social media is natuurlijk een te gek medium om jezelf te promoten. Maar pas wel een beetje op, want niet alle vormen van promotie worden gewaardeerd. Eentje die ik zelf veelvuldig tegenkom, is het volgende scenario:

  • Ik krijg een connectieverzoek van iemand;
  • Ik accepteer deze;
  • Ik krijg direct een verkooppraatje of bestellink verstuurd.

Zelf zie ik dit voornamelijk veel op Facebook. Beginnende auteurs hebben er nog wel eens een handje van om me meteen een link te sturen naar de site waar ik hun boek kan bestellen. Ook mensen die afslankproducten verkopen of iets anders met gezondheid doen, passen deze tactiek vaak toe. ‘Ben jij al van plan om iets aan jouw gezondheid te doen?’

Ik hoor er veel meer mensen over. Het wekt irritatie op. Mensen vinden dit doorgaans niet prettig. Dus je bereikt er precies het tegenovergestelde mee. Je schrikt mensen vooral af, in plaats van dat je ze aantrekt.

Wat moet je dan wel doen?

Geloof het of niet: mensen bekijken je profiel echt wel op het moment dat je een connectieverzoek stuurt. Besef goed dat het tijd nodig heeft om vertrouwen te creëren en dat mensen niet meteen bij je willen kopen. Ze willen je eerst een beetje leren kennen. Geef mensen die tijd. Wil je echt heel graag de vertrouwensband met iemand krijgen? Reageer dan eens op statusupdates of knoop een persoonlijk gesprek aan. Forceer het niet.

3. Voer geen zware discussies

Het is erg gemakkelijk om je online te mengen in allerlei discussies. Je mening is zo getypt en je hoeft je doorgaans niet echt zorgen te maken om de gevoelens van een ander. Discussies zoals religie of politieke kwesties kunnen ontzettend interessant zijn en natuurlijk is het mogelijk dat een discussie netjes wordt gevoerd. Waar je echter niet meteen bij stilstaat, is dat jouw berichten ánders gelezen kunnen worden. Hoe goed je het ook bedoelt, de kans is groot dat iemand je anders leest. Dit geldt zeker bij zwaar beladen onderwerpen. Iemand leest de discussie met zijn of haar visie en kan op een verkeerde manier worden geraakt door jouw teksten.

Als je ondernemer bent, loop je hiermee het risico dat mensen geen zaken met je willen doen, puur door de discussies waar je je in mengt. Ze zijn het mogelijk niet met je eens of lezen je berichten anders dan hoe jij ze bedoelde. Zo kun je zonder dat je het zelf wilde voor negatieve promotie zorgen.

Wat moet je dan wel doen?

Besef goed dat iedere reactie gelezen kan worden. Meng je dus niet te veel in bepaalde discussies en realiseer wat het voor een effect kan hebben.

Uitzonderingen

Ben je actief in de politiek of hebben je werkzaamheden op de een of andere manier te maken met een onderwerp waar vaak over gediscussieerd wordt? Dan kun je hier natuurlijk wel iets mee doen. Blijf wel altijd professioneel.

4. Verberg geen informatie

Deze geldt voornamelijk voor LinkedIn. Als Ondernemer wil je gezien worden. Heel gek dus, dat er aardig wat ondernemers zijn die hun profielinformatie alleen tonen aan connecties. Iemand die geen connectie met je heeft, kan hierdoor je informatie niet lezen, of je foto niet zien. Als jij informatie verborgen houdt, zeg je precies dat: ‘ik heb iets te verbergen’. Het wekt geen vertrouwen op.

Wat moet je dan wel doen?

Maak je profiel openbaar, zorg dat mensen je zien. Vind jij dat mensen niet alles mogen zien? Plaats sowieso geen dingen die niet bekend mogen worden. Zelfs je connecties kunnen gevoelige informatie delen.