Er zijn verschillende manieren om meer klanten te krijgen. Sommige mensen zweren bij het netwerken en anderen gaan juist voor de online methode en laten hun expertise zien door te bloggen. Maar wat is nou de meest effectieve manier om aan klanten te komen? Ik deel mijn ervaringen.

Hoe kom ik aan mijn klanten?

Als tekstschrijver heb je constant klanten nodig. Er zijn altijd mensen die slechts één of twee teksten nodig hebben. Ondanks de vaste opdrachtgevers, heb ik nooit de volledige zekerheid op opdrachten. Dat betekent dat ik altijd aan acquisitie moet doen. Veel bedrijven zitten in een vergelijkbare situatie.

Wat belangrijk is voor nieuwe klanten

Eén van de belangrijkste zaken om nieuwe klanten binnen te kunnen halen, is een vorm van vertrouwen. Als jouw potentiële klant niet het vertrouwen in je heeft, zal hij of zij nooit zaken met je doen. De gunfactor is dus ontzettend belangrijk.

Netwerken

Ik hou van netwerken. Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe mensen te leren kennen en om die mensen weer aan elkaar te koppelen. Soms ben ik meer bezig met connecties tussen anderen maken, dan dat ik met mijn eigen onderneming bezig ben. En netwerken werkt overduidelijk voor me. Ik krijg leuke klussen binnen, leer fantastische mensen kennen en ga fijne samenwerkingen aan.

Netwerken is voor de lange termijn

Het is belangrijk om te realiseren dat netwerken eigenlijk altijd voor de lange termijn is. Het komt maar zelden voor dat je bij een netwerk-event komt en meteen al een berg nieuwe klanten krijgt. Zoals ik al eerder schreef: vertrouwen is belangrijk. Bij een netwerk leer je in de meeste gevallen langzaam andere ondernemers kennen. Je gaat eens in gesprek met ze, mag misschien eens een kleine klus doen, en langzaamaan bouw je onderling vertrouwen op. Met deze gedachte bouw ik aan een netwerk van ondernemers om me heen. Soms kom ik mensen tegen die meteen willen verkopen. En hoewel dat soms best kan helpen, is het voor mijn gevoel niet de slimste strategie.

Bloggen

Het mag duidelijk zijn: ik blog. Steeds meer ondernemers richten zich op strakke landingspagina’s of funnels. Er mag vooral niet te veel tekst op staan. ’Bloggen is dood’, hoor ik regelmatig. Onzin! Met bloggen kun je laten zien dat jij een expert op jouw gebied bent. Met bloggen kun je hoger in Google komen en word je gezien bij een groter publiek.

In een periode dat bloggen nog in opkomst was, en je online weinig aankopen deed, volgde ik een blog van een Amerikaanse auteur. Ze schreef over het schrijven van fictieboeken en gaf talloze interessante tips. Elke keer als ik op haar site kwam, verdwaalde ik bijna in de hoeveelheid tekst en ik vond het heerlijk.
En toen ontwikkelde ze een cursus. Ik twijfelde: nee joh, natuurlijk kocht ik niet zomaar een cursus van een auteur uit Amerika. Ik keek wel mooi uit!
Maanden later deed ik het uiteindelijk toch. Ik was zo’n grote fan van haar blog, dat ik er alle vertrouwen in had dat haar cursus de moeite waard zou zijn.

Door jezelf als expert neer te zetten, bouw je een band op me je leespubliek. Je kweekt vertrouwen. En dat zorgt uiteindelijk voor meer klanten. Het actief bloggen heeft bij mij zeker voor toffe opdrachten gezorgd.

Wat is er beter? Netwerken of bloggen?

Ik geloof dat zowel netwerken als bloggen erg goed kan helpen bij het creëren van een klantenbestand. Het is echter ook belangrijk dat je beide stappen goed weet in te zetten. Zonder goede kennis van zaken, zal je nog steeds geen vertrouwen opbouwen. Beide varianten daarnaast zijn tijdrovend. Je hebt niet opeens een groep betrouwbare mensen in je netwerk en je hebt niet ineens een goedgelezen blog.

Het vertrouwen is er niet in één keer, en dat is logisch. Belangrijk is volgens mij vooral dat je iets doet waar jij je goed bij voelt en waar je goed in bent. Iemand die moeite heeft met sociale contacten, zal niet graag naar een groep ondernemers gaan om zichzelf te presenteren. Het voelt voor zo iemand gewoonweg minder prettig.

Mijn advies is dus vooral: doe wat voor jou werkt. Maar onthoud wel: soms weet je pas wat werkt als je het daadwerkelijk probeert.

Succes!

Weet jij al dat je niet goed bent in bloggen, maar wil je dit wel eens proberen? Je kunt het ook uitbesteden. Neem contact op voor meer informatie.