Wil jij een zakelijke blog, maar ben je bang dat je niet genoeg hebt om over te bloggen? Geen zorgen. Het aantal onderwerpen waar je over kunt schrijven is gigantisch. Om je op weg te helpen heb ik 20 blogonderwerpen voor jouw zakelijke blog op een rij gezet.

Een zakelijke blog

Of je nou een groot bedrijf of een kleine onderneming hebt: bloggen kan voor veel extra traffic op je website zorgen. Het is een goede manier om gezien te worden als expert. Het is dan wel belangrijk dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst. Doe je dat niet, dan krijgen je potentiële bezoekers de indruk dat je niet meer actief bent of dat je website niet goed up to date is.

Onderwerpen voor jouw blogberichten

Vind jij het moeilijk om onderwerpen te verzinnen voor je zakelijke blog? Dit kan nog best lastig zijn. Je bent waarschijnlijk al druk zat met je onderneming en de onderwerpen komen niet vanzelf aanwaaien. Hoe zorg je voor een constante stroom aan nieuwe blogs? Toch zijn er genoeg zaken waar je over kunt schrijven die voor jouw publiek heel interessant zijn. Geen inspiratie? Kijk dan gerust eens tussen deze lijst. Ik zorg ervoor dat je genoeg ideeën hebt voor content, dat je de komende tijd gemakkelijk vooruit kunt.

 

1. Nieuws van je bedrijf

Hoe veel nieuws er te melden is, is natuurlijk per bedrijf verschillend. Maar vermeld bijvoorbeeld de nieuwste ontwikkelingen of nieuwe producten die je aanbiedt. Zo blijft je doelgroep op de hoogte van alles dat er gebeurt binnen jouw onderneming. Zo’n bericht zou je ook iedere week of maand op een vast moment kunnen plaatsen.

2. Nieuws in je niche

Heb je niets nieuws te vermelden over je eigen bedrijf? Dan kun je natuurlijk ook altijd nog bloggen over nieuws binnen je niche. Misschien zijn er nieuwe landelijke regels waar je direct gebruik van kunt maken. Of misschien kun je iets zeggen over nieuwe technologieën die voor jouw branche of niche belangrijk zijn.

Let wel op: lang niet al het nieuws past direct bij je branche. Ja, je kunt kiezen voor bekend ‘breaking news’. Daar kun je veel bezoekers mee creëren. Maar doe dit dan alleen wanneer het ook echt relevant is voor jouw branche. De lezer prikt er echt wel doorheen als je alleen maar een nieuws-item pakt om er flink op te scoren.

3. Beschrijf wat er fout gaat

Mensen zijn in het meeste geval erg negatief georiënteerd. Om die reden kan een bericht dat gefocust is op zaken die fout gaan je erg helpen met je blog. Mensen klikken doorgaans sneller op blogberichten die negatief georiënteerd zijn. Schrijf bijvoorbeeld een blog de dingen die jij bij je klanten veelvuldig mis ziet gaan en leg vooral ook uit waarom hier fouten worden gemaakt.

Let wel op: doe dit niet te vaak. Je wil waarschijnlijk toch vooral een positieve uitstraling. Wanneer je te veel negatieve blogberichten hebt, kan dit in je nadeel werken. Breng het dus gedoseerd en kijk ook vooral goed naar hoe je de blogs schrijft.

4. Beantwoord veelgestelde vragen van klanten

Het maakt niet uit wat voor een werk je doet: je klanten zullen altijd bepaalde vragen hebben. Hoe langer je het werk doet, hoe beter je weet wat mensen aan je vragen. Dit soort vragen zijn ideaal voor blogberichten. Door het beantwoorden van zulke vragen laat je zien dat je een expert op jouw gebied bent. En ook als je vooral bezig bent met SEO helpt dit je enorm. Als klanten jouw vragen stellen is de kans vrij groot dat dit ook aan Google wordt gevraagd.

5. Laat zien hoe je werkt

Je klanten vinden het ontzettend leuk om te zien wat je nou eigenlijk doet. Dit kun je prima in een blog tonen. Vertel bijvoorbeeld over jouw werkdag en plaats er bijpassende foto’s bij. Dit werkt zeker goed bij bedrijven die voor- en nafoto’s kunnen tonen. Een kapper kan bijvoorbeeld een blog maken over het prachtige nieuwe kapsel dat een klant kreeg. Een schilder laat juist zien hoe verschillend een woning eruit ziet met een likje verf. De mogelijkheden zijn eindeloos.

6. Laat een klant aan het woord

klantcase schrijven

Potentiële klanten of prospects gaan vaak pas over tot het kopen van een product of afnemen van een dienst, wanneer ze vertrouwen in je hebben. Verhoog je geloofwaardigheid door klanten aan het woord te laten. Hier kun je prima blogposts over schrijven. Je kunt dan denken aan een klantcase of succesverhaal. Als potentiële klanten lezen hoe enthousiast jouw huidige klanten zijn, zijn ze sneller geneigd over te gaan tot zaken.

Voor het bedrijf SalesFeed schreef ik meerdere klantcases.

7. Laat zien hoe jij jouw producten gebruikt

Verkoop je producten? Laat dan vooral zien hoe jij deze zelf gebruikt. Niets is betrouwbaarder dan een ondernemer die zo enthousiast is over zijn eigen producten dat hij het zelf gebruikt.

8. Reageer op de trends in jouw blog

Jij weet als ondernemer als geen ander wat de trends in jouw vakgebied zijn. Maak daar gebruik van. Schrijf over trends die bij jouw werkzaamheden passen. Hiermee laat je zien dat je een expert bent. Ook zorg je er tegelijkertijd voor dat bezoekers jouw blog kunnen vinden.

9. Maak blogberichten met een handleiding

Veel mensen online zoeken op ‘hoe doe je…’ Help ze dus een handje door een blog te schrijven met een handleiding. Dit heeft meerdere voordelen: je laat zien hoe veel je weet en hoe betrouwbaar je bent. En je creëert een mogelijkheid om gevonden te worden in zoekmachines.

10. Blog over een evenement

Ben je onlangs bij een event geweest dat bij jouw branche of vakgebied past? Misschien was je er wel een spreker of heb je vooral veel inspiratie opgedaan. Het kan natuurlijk ook dat je het evenement zelf organiseerde. Je ervaring is hoe dan ook een goede manier om je lezers echt een kijkje in je bedrijfsleven te laten geven. Extra leuk is om er een fotoverslag of videoverslag van te maken.

checklist voor een blog

11. Maak een checklist

Voor veel producten of diensten is een checklist superhandig. Creëer dan ook een checklist die bij jouw bedrijf past waar lezers zich in kunnen herkennen.

 

12. Deel huidige projecten

Waar werk je nu aan? Deel het met je lezers. Het is ontzettend leuk om je lezers te laten zien hoe druk je bent en wat je allemaal doet.

Let op: doe dit alleen als je huidige klanten het goed vinden dat je de huidige projecten deelt. In sommige niches is het moeilijk om dit soort informatie te delen – bijvoorbeeld als het te persoonlijk voor je klanten is.

 

13. Maak lijsten

Lijsten doen het altijd goed online. Dit blogbericht is bijvoorbeeld al een lijst. Geef een opsomming vol tips of oplossingen en som ze op. Het werkt extra goed als je er niet alleen een lijst van maakt, maar ook inhoudelijke uitleg geeft.

 

14. Kijk terug in de tijd

Het is voor prospects erg interessant om te zien wat je in het verleden allemaal hebt gedaan. Hoe is je onderneming ontstaan? Zijn er leuke anekdotes die gedeeld moeten worden?

 

15. Maak een video

Bewegend beeld doet het altijd goed. Maak dus eens een video. Deze kun je bijvoorbeeld op je website zetten, maar ook op YouTube. Geeft je meteen meerdere mogelijkheden om door je publiek gevonden te worden.

 

16. Deel wijze lessen die je hebt geleerd

Als ondernemer groei je vrijwel dagelijks. Wees niet bang om dit te laten zien en verwijs naar fouten die je zelf maakte in het leven. Extra krachtig is het wanneer je in je blog ook meteen laat zien hoe jij die fouten oploste.

 

17. Schrijf een post die past bij de tijd van het jaar

Een blogpost kun je ook richten op de tijd van het jaar. Denk aan feestdagen of seizoenen. Een hoeveniersbedrijf kiest er bijvoorbeeld voor om te bloggen over planten die het in bepaalde perioden van het jaar erg goed doen.Je zou ook kunnen inspringen op bijvoorbeeld kerst of zelfs iets als het WK voetbal.

 

18. Benadruk een probleem van je potentiële klant

Jouw potentiële klanten hebben problemen die jij kunt oplossen. Het is echter zo dat ze zich lang niet altijd bewust zijn van dit probleem en zich dus ook niet meteen herkennen in jouw boodschap. Benadruk daarom problemen die je klant kan hebben en bied ook meteen een goede, praktische oplossing.

 

19. Laat statistieken zien

Hoe leuk is het om bepaalde statistieken te zien? Dit kan prima aan het einde van de maand of week. Je lezers raken hierdoor erg betrokken met jouw bedrijf en zien meteen hoe succesvol je bent. Dit helpt natuurlijk mee met vertrouwen.

20. Start een project en blog erover

Er zijn allerlei projecten te bedenken waar je over kunt bloggen. Misschien wil je een nieuw product ontwikkelen. Blog erover! Laat je lezers van begin tot einde met je mee kijken. Dit staat garant voor niet één, maar meerdere toffe en interessante blogs.

En nu het schrijven nog!

Nu heb je een berg aan ideeën voor je blog, maar al die berichten moeten natuurlijk ook nog geschreven worden. Dat kun je natuurlijk zelf doen, maar waar haal je die tijd vandaan? Ik kan daar eventueel bij helpen en schrijf graag jouw blogposts. Natuurlijk wil ik dan ook meedenken over goede blogonderwerpen. Meer weten? Neem contact op.