Ik wilde deze maand ontzettend veel blogs produceren voor mijn speciale blogproject. Meer content betekent uiteindelijk meer zichtbaarheid. Maar is me dat ook gelukt? Een overzicht van de afgelopen maand, inclusief screenshots van de statistieken.

De eerste maand live

De site huisdieradvies.nl werd op 2 januari gelanceerd. Het is altijd spannend om een nieuwe website te starten. Zeker wanneer je ook nog eens open en bloot met je netwerk deelt hoe het proces verloopt. Je hebt nooit de garantie dat een site het goed doet. Een eerste maand zegt overigens nog niets. Er is nog weinig content en de site moet nog een positie in Google zien te krijgen. Er is nog geen autoriteit aanwezig. En zoals ik het zie is het vooral belangrijk om veel nieuwe en goede content te leveren. Mijn doel was dan ook: lekker veel nieuwe artikelen produceren en me verder niet te druk te maken.

Aantal nieuwe artikelen

Ik schreef in januari 9 artikelen. Dit aantal is veel lager dan ik eigenlijk wilde. Maar dat had wel een duidelijke oorzaak. Begin januari ben ik bijna een week lang ziek geweest. De griep had me dit keer goed te pakken en ik heb noodgedwongen hele dagen liggen slapen. En net toen ik weer een weekje of twee beter was, werd ik opnieuw zwaar verkouden en heb ik in het weekend opnieuw rustig aan gedaan. Hierdoor heb ik dus minder kunnen schrijven dan ik gepland had, maar ik ben er wel tevreden mee. De site begint langzaam wat voller te raken en dat is mooi. Ik voegde twee nieuwe categorieën toe: knaagdieren en reptielen. Voor knaagdieren schreef ik maar liefst vier artikelen.

Afbeeldingen

Ik begon met gratis stockfoto’s van Pixabay, maar ik ontdekte al snel dat ik daar eigenlijk net niet afbeeldingen kan vinden die bij de gekozen teksten passen. En daarom heb ik besloten toch foto’s aan te kopen. Dit betekent dat ik meer kosten maak voor de website dan ik in eerste instantie had gedacht, maar de artikelen zien er daardoor wel beter uit. Er zijn nog wel veel artikelen met gratis afbeeldingen, maar er zitten er ondertussen een paar bij met gekochte afbeeldingen.

Statistieken

De site is pas live sinds 2 januari, dus ik had nog niet veel verwacht, maar het gaat beter dan ik vooraf had gedacht. Op LinkedIn kreeg ik de tip om behalve Analytics ook Google Search te gebruiken. Dit heb ik gedaan en het geeft waardevolle informatie. De statistieken van de afgelopen maand vallen me niets tegen. Ik had verwacht dat mijn site nog helemaal niet gevonden zou worden, maar de eerste mensen zijn al via Google op mijn site terechtgekomen.

Het bounce-percentage (dus het percentage van mensen dat slechts één pagina bekijkt en meer niet) is vrij hoog, maar dat is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik beantwoord hele specifieke vragen en de kans is dus groot dat de lezer na het lezen gevonden heeft wat hij zocht. Dat is prima.

Analytics januari

Google Console statistieken

Google Console statistieken

 

Opvallende aan de statistieken van mijn blog

Het meest opvallende aan de statistieken op mijn blog, is misschien wel dat de meeste mensen op één blogpost van me binnenkomen. Dit heb ik bij sites in het verleden ook wel gemerkt: het ene bericht doet het veel beter dan het andere en het is vooraf nooit goed te voorspellen welke dat zal zijn.
Ik weet alleen nog niet hoe betrouwbaar deze gegevens zijn. Ik heb toch ook nieuwere artikelen geschreven die mogelijk nog niet in Google staan. Daarbij is er een kans dat dit artikel nu goed gevonden wordt, maar dat die positie weer daalt binnen nu en een paar maanden. Er is echt nog te weinig over te zeggen.

Ik wist in eerste instantie niet zeker of ik iets met deze gegevens wilde doen. Wil ik me meer gaan focussen op het dier dat zoveel hits krijgt? Wil ik kijken of het juist de vraagstelling is die het goed doet? Of wil ik kiezen voor compleet andere artikelen, omdat er misschien wel onderwerpen zijn die het nog beter doen?

Ook zijn er maar liefst 7 views via Social media geweest. Ik heb de link echt alleen op deze website gedeeld en verder nergens. Ik heb voor deze website nog niet eens social media pagina’s aangemaakt.

SEO-tools

Ik kreeg per LinkedIn de tip om gebruik te maken van SEO-tools. Dit gebeurde echt een paar keer, zowel in de reacties als in de privéberichten. Ik heb er bewust voor gekozen om alleen tools te gebruiken van de zoekmachines (Analytics, Search Console en Bing Webmaster tools). Ik geloof er namelijk in dat je ook zonder dit soort tools heel veel kunt bereiken en ik vind het een leuke testcase om te zien of dit ook echt zo is.

Wat ga ik in februari doen?

Net zoals de vorige maand, ga ik vooral content produceren. Ik twijfelde dus wat ik met de statistieken van goedlopende teksten wil doen, maar ik heb besloten dat ik vooral meer variatie wil gaan creëren op de site. Ik heb nog te weinig content om echt te weten wat goed loopt en wat niet. En daarbij is de site nog veel te nieuw om er echt iets over te zeggen. En dus blijft het doel: blijven schrijven. Nieuwe content schrijven en iets moois neerzetten.
Verder wil ik de homepage wat anders in gaan delen, maar ik weet nog niet precies hoe. Daar ga ik vooral even rustig naar kijken dus.

Ik ben heel benieuwd hoe de site gaat worden. Het kan alleen maar beter gaan!