Iedere maand breng ik verslag uit van mijn jaarproject. Juni was een zeer productieve en inspirerende maand voor me. Ik heb veel geschreven en daarnaast ook nog allerlei aanpassingen op de website toegepast. Wat zijn de statistieken?

Blogproject

Een jaar lang bloggen voor meer bereik en werken aan een geheel nieuwe website. Zonder backlinks bouwen, zonder tool om zoekwoorden te vinden, zonder inzet van social media. De website waar ik dit voor doe is huisdieradvies.nl.
Bekijk het overzicht van alle blogs over dit project om de eerdere statistieken te zien.

De maand juni

Ik voorspelde vorige maand dat juni een betere schrijfmaand voor me zou worden. In de zomermaanden ben ik namelijk altijd productiever. En dat bleek ook echt het geval te zijn. Ik heb namelijk 9 artikelen geschreven, waaronder één nieuwe cornerstone blog. De artikelen waren in aardig wat verschillende categorieën, waardoor ik nog meer ben gaan verbreden op de site. En de inspiratie bleef komen. Ik heb zó ontzettend veel ideeën voor toekomstige websites en ik word er zo enorm enthousiast van. Erg gemotiveerd dus, om vooral nog meer te schrijven. En dat deed ik allemaal in mijn vrije tijd. Behalve dat ik veel schreef, heb ik ook een aantal andere zaken aangepakt.

Layout

De layout heeft eindelijk een verandering gehad. Ik schreef al regelmatig dat ik er wat mee wilde doen. De hoofdpagina en de categorieën hebben een nieuwe look gekregen. Ik heb daarnaast ook subcategorieën toegevoegd, zodat alle teksten over een bepaaald ras of soort ook nog eens bij elkaar staan. De layoutverandering is nog niet overal toegevoegd, maar dit wordt nog gedaan. Hierdoor ziet het er nu niet overal hetzelfde uit, maar dat wordt langzaamaan verbeterd.

Met de nieuwe layout, en vooral de subcategorieën wil ik ervoor zorgen dat de lezer gemakkelijk gerelateerde content te zien krijgt. Dit moet uiteindelijk helpen om de bouncerate te verbeteren. Het toevoegen van alle subcategorieën is nog best een klus, maar wel eentje die leuk is, omdat de site er zichtbaar beter door wordt. En het is één van de reden waardoor mijn motivatie om meer content te schrijven enorm is gegroeid.

Gerelateerde links binnen een artikel

Ik heb in WordPress een plugin gedownload waarmee ik gerelateerde links binnen een artikel automatisch kan plaatsen. Ook dit draagt hopelijk bij aan het verlagen van de bouncerate op de site.

De statistieken

Tijd voor de statistieken. Ik heb natuurlijk in april en in mei weinig artikelen geschreven, dus ik verwachtte weinig groei. Hoewel ik in juni wel meer geschreven heb, is het natuurlijk nog een gloednieuwe site. Dat betekent dat het even duurt tot teksten daadwerkelijk in de zoekmachine te vinden zijn. Ondanks dat ik weinig groei verwachtte, is het aantal unieke bezoekers toch weer gegroeid. Van zo’n 3800 in mei naar zo’n 4100 in juni. Het is geen grote piek, maar wel een groei.

Hier de screenshots van de statistieken van de maand juni:

statistieken juni analytics

google search console juni

Opvallend aan de statistieken

In zowel Analytics als Google Search Console zijn de statistieken gestegen. Alleen het CTR in consule is wat gedaald. Statistieken zijn de beginperiode van een site nog erg onbetrouwbaar. Zeker wanneer je puur blogs schrijft en verder geen promotie doet. De posities van je artikelen kunnen in Google dan ok erg schommelen. Maar zolang ik een stijgende lijn zie, ben ik tevreden. Al blijft het natuurlijk afwachten hoe het bezoek in bepaalde periodes in het jaar is.

Het Bouncepercentage is nog steeds aan de hoge kant. Dit komt voornamelijk omdat de artikelen die ik heb een zeer specifieke vraag beantwoorden. Gelukkig is de gemiddelde leestijd wel prima. Mensen lezen duidelijk wel echt de tekst en vertrekken niet meteen. Toch is vooral dit een cijfer dat ik in de gaten moet blijven houden.

Mijn doel voor de komende maand

Ik heb de schrijfvibe voor mijn website goed te pakken en daar wil ik dus ook zeker mee doorgaan. Ik heb wel nog een deadline liggen voor een boek, en daar zal dus eveneens wel vrije tijd van me in gaan zitten. Ik wil veel gaan schrijven, en de subcategorieën ook meer blijven verbeteren. Dit zal namelijk uiteindelijk bijdragen aan een minder hoge bounce en ook zeker helpen met mijn vindbaarheid in Google.

Halfjaar zit er op

Het eerste halfjaar van mijn challenge is voorbij. En daarom zal ik binnenkort ook nog een overzicht plaatsen met de statistieken van het hele eerste halfjaar.