Januari 2019 startte ik mijn blogproject om te laten zien hoe je met enkel bloggen meer bereik kunt creëren. Geen advertenties kopen, geen social media inzetten. Maar ook: geen keyword research tools gebruiken. Gewoon, bloggen en alles op organische manier laten groeien. Het was een zeer succesvol jaar en ik zet daarom alle statistieken op een rij.
Waarom dit project?
Ik geloof er heilig in dat bloggen werkt en dit beveel ik dan ook altijd aan al mijn klanten aan. Ik geloof ook in show, don’t tell. Laat zien dat je een specialist bent en zeg het niet. Waar veel bedrijven vooral roepen hoe goed ze zijn, zijn er maar een paar die het daadwerkelijk laten zien door bijvoorbeeld een blog. Ze kiezen doorgaans voor betaalde advertenties. Ik ben niet perse tégen betaald adverteren, maar ik denk wel dat het delen van je specialisme in de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Potentiële klanten willen weten dat je een betrouwbare partij bent.
Wat daarnaast vaak over het hoofd wordt gezien, is dat er overal kansen liggen. Zeker als je blogt. Talloze onderwerpen zijn online nog nooit beschreven. Zou je je puur richten op zoekmachine optimalisatietools? Dan zouden deze zeggen dat de zoekwoorden daarvan niet de moeite waard zijn. Het levert nauwelijks bezoek op. Maar is dat wel zo?
Het begin van het project
Omdat ik geloof in Show don’t tell, wilde ik in 2020 laten zien hoeveel bloggen met je site kan doen en ik deelde het hele proces. Hoeveel ik schreef, hoeveel bezoek het opleverde. Welke problemen dat opleverde. Belangrijk om te weten is dat ik alles in mijn vrije tijd deed, terwijl ik vaak 50 tot 70 uur per week met schrijfwerk in opdracht bezig was. De avonden was ik aan het schrijven en verbeterde ik pagina’s die al bestonden.
Het blogproject zelf was op een site over huisdieren, namelijk huisdieradvies.nl. Een gloednieuwe site. Wil je alle blogs per maand lezen? Dan kan dat in dit overzicht.
Aantal geschreven blogs
In december schreef ik alvast 9 blogs, zodat ik in januari de site mét content live kon zetten. Dit schreef ik iedere maand:
- Januari: 9 artikelen
- Februari: 10 artikelen
- Maart: 6 artikelen
- April: 1 artikel
- Mei: 4 artikelen
- Juni: 9 artikelen
- Juli: 7 artikelen
- Augustus: 8 artikelen
- September: 4 artikelen
- Oktober: 4 artikelen
- November: 7 artikelen
- December: 6 artikelen
Totaal: 84 artikelen
Totaal aantal woorden op de site: 71.904
Ik had het liefst 100 artikelen willen bereiken binnen een jaar, maar door allerlei externe factoren (zoals een Coronacrisis, maar ook overbelaste polsen) is dat niet gelukt. Ik ben overigens wel zeer tevreden met dit aantal.
De bezoekers
Hier zie je de totalen van de bezoekers in 2020. Zoals je ziet is er een hele mooie stijgende lijn – met uitzondering van december. In totaal meer dan 68.000 unieke bezoekers
En ook in Google Search Console is een soortgelijke stijgende lijn te zien.
Opvallend aan de statistieken
De beste maand als het gaat om bezoek was november, met ruim 13.000 bezoekers. In december was er een dip zichtbaar, maar daar zijn verschillende verklaringen voor te geven. Zo zijn er enkele posities in Google veranderd na een Google Update en waren er natuurlijk verschillende feestdagen.
Ook opvallend is de constante piek op de zondag. Gezien de niche die ik voor deze site heb gekozen, is dat goed te verklaren. Mensen zullen informatie over hun huisdieren vooral in het weekend zoeken.
Wat ook opvalt is het hoge aantal vertoningen in Google, volgens Search Console. Dit heeft vooral te maken met een paar afbeeldingen die heel hoog staan. Als mensen zoeken op afbeeldingen, zien ze dus met regelmaat afbeeldingen van mijn site. Doorklikken vanuit afbeeldingen gebeurt echter niet zo heel vaak.
Ik zie in Google Search Console ook dat mensen op allerlei termen de site in komen. Het zijn niet slechts een paar zoekwoorden, maar ook talloze varianten.
Het beste artikel van 2020 kreeg in totaal 10.804 bezoekers. En in het algemeen is het zo dat alle artikelen wel bezoekers opleveren.
Acquisitie dit jaar
Zoals in de onderstaande afbeelding te zien is, komt het grootste deel van de bezoekers Organisch binnen. Soms wordt er een bericht op social media gedeeld. Er staat wel wat onder refferals, maar dit zijn een paar spamsites en andere zoekmachines, zoals die van startpagina.
Featured Snippets
Ik heb me dit jaar vooral gefocust op schrijven voor Snippets. Dit betekent dat je eigenlijk de 0-positie in Google krijgt en goed zichtbaar bent. Ik heb er aardig wat te pakken gekregen, wat mee heeft gespeeld in mijn enorme stijging aan bezoekers. Zie hier één van de voorbeelden:
Ik denk dat – zeker bij de long tail keywords – deze snippets goud waard zijn. En hierin is voor vrijwel iedereen nog heel veel te winnen. Genoeg resultaten in Google hebben namelijk nog geen snippets. Aangezien Google steeds meer nadruk legt op zoekintentie, worden de snippets steeds belangrijker. En er wordt absoluut veel doorgeklikt vanuit de Featured Snippets in Google.
Hoe vond ik dit jaar?
Ik heb in het verleden ook al andere eigen sites gehad en ik vind het altijd heerlijk om dit soort projecten op te starten. Ik houd van schrijven en ik help lezers graag. Voor mij is dit dus echt heel erg leuk om te doen. Ik zie het werken aan deze site als een stukje ontspanning. Lekker schrijven, de site laten groeien. Ontdekken welke teksten goed lopen en welke wat verbetering nodig hebben. Doelen stellen. Ik word er blij van.
De cijfers zijn beter dan ik had gedacht en dat is geweldig. Ik ben zeer tevreden!
Komend jaar
En daarom wil ik het niet bij één jaar bloggen houden. De site begint te groeien en ik geloof er ook heilig in dat één jaar bloggen sowieso niet genoeg is bij een gloednieuwe site. Je moet immers nog autoriteit opbouwen. Ik wil daarom nog een jaar langer doorgaan. Wel wil ik daarin een paar kleine veranderingen aanbrengen. Welke dat precies zijn? Dat deel ik in mijn volgende blog, waarin ik dit allemaal wat beter kan uitleggen.