Als ik mensen vertel dat ik komend weekend op Imagicon sta om mijn onlangs verschenen fantasyboek te verkopen, zeggen ze: “Oh, wat ontzettend leuk!”

Ja, ze hebben natuurlijk gelijk. Imagicon is een fantastisch evenement, met een megagoed programma. Er zijn discussiepanels, er worden films vertoond en er zijn bekende tekenaars en auteurs waar bezoekers speciaal voor komen. En ik sta er ook met mijn boek, dat is toch geweldig?

Goede verkoper

Toch voel ik nu vooral spanning en angst. Waarschijnlijk kent geen enkele bezoeker me. Waarom zouden ze dan mijn boek kopen, als er zo veel andere, bekende auteurs rondlopen?

Veel heeft te maken met marketing, jezelf als auteur verkopen. Dat heb ik al meermaals vanaf de zijlijn mogen bekijken. Ik weet nog goed hoe ik op Elfia was met een vriendin. We werden aangesproken door een auteur. “Lezen jullie wel eens boeken?” vroeg hij.
We zeiden dat we dat inderdaad wel eens deed en de schrijver begon zijn verkooppraatje. Niet veel later verlieten we de stand, met ieder een boek in een plastic tasje, van deze auteur. Ik had nog nooit van hem gehoord en het was mijn bedoeling om wat ándere boeken te kopen die dag. Toch lukte het hem dat ik zijn boek meenam.

Ik zei tegen mijn vriendin: “Dat is een goede verkoper.”

Ik heb het hier over auteur J. Sharpe (het pseudoniem van Joris van Leeuwen), die op veel evenementen staat. Ondertussen ben ik hem geregeld tegengekomen en we hebben altijd een gezellig praatje als we elkaar treffen. Nog steeds heb ik dezelfde mening als toen: J. Sharpe is een goede verkoper, eentje van wie het verkopen de tweede natuur lijkt te zijn.

Social Media

Vorig jaar stond ik voor het eerst op een evenement: Manuscripta. Na jaren boeken gepubliceerd te hebben, kwam ik opeens tussen het publiek. Weg uit mijn veilige kamer, waar ik ongestoord kan schrijven, maar tussen de mensen. Ik stond naast Jose Vriens, die druk in de weer was met het uitdelen van foldertjes voor het Valentijngenootschap en met een lach op haar gezicht wist ze mensen enthousiast te maken. Dat ze ook op social media lekker actief is werd al snel duidelijk: “Ik ken je van Facebook,” zeiden mensen enthousiast.

Fantastische gala

Vorige maand had ik mijn eerste echte signeersessie voor De Kaart van Kara, mijn fantasyboek. Dit was tijdens het Fantastische Gala. Ik zat naast Marcel van Driel, die zojuist een workshop had gegeven. In een mum van tijd stond er een enorme rij voor zijn tafel. Marcel had zijn publiek enthousiast gemaakt en ik wist precies waarom. Ik ken hem al een behoorlijke tijd. Zo gaan we allebei regelmatig naar Frankrijk om met een groep auteurs te werken aan onze boeken. Marcel heeft iets waardoor je niet anders kan dan aandachtig luisteren zodra hij begint te vertellen. Hij zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt naar zijn werk. Hij weet hoe hij zichzelf moet verkopen en dat is super om te zien.

Jezelf verkopen

Ik begrijp maar al te goed dat je als auteur tegenwoordig meer moet doen dan alleen een boek schrijven. Promotie is ontzettend belangrijk, want met het megagrote aanbod aan boeken, is de kans klein dat juist jouw titel eruit springt.
En daarom heb ik mijn angsten opzij gezet en ga ik morgen naar Imagicon. Leuk? Achteraf zal ik ongetwijfeld een fantastisch gevoel hebben. Voor nu ben ik vooral gespannen en zenuwachtig.

 

*Foto gemaakt tijdens het Fantastische gala, door Jeroen Mies
http://jeroenmiesfotografie.nl/