Op 2 april 2019 stopt Google+ en dat heeft voor sommige ondernemers behoorlijke gevolgen. Maar voor iedereen die met content marketing bezig is, valt er een wijze les te leren uit het nieuws dat Google+ straks verleden tijd is. Welke les is dat?
Wat is Google+?
Google+ kreeg iedereen eigenlijk automatisch die een Google-account of YouTube-account maakte. Het is een soort social media, waar je de ruimte hebt je eigen pagina en nieuwtjes op te delen. Google+ liep meteen al tegen wat problemen aan. Hoe schrijf je het bijvoorbeeld? Is het nou Google+ of Google Plus? Niemand wist het precies. En eigenlijk maakten er ook maar weinig mensen gebruik van. Niet gek dat het al snel door veel mensen ook wel werd vergeleken met een spookstad.
Google+ en marketing
Er werd dus maar weinig gebruik van gemaakt. En laten we eerlijk zijn: als jouw vrienden of familie niet op Google+ zit, waarom zou je het zelf dan wel doen? Toch werd Google+ ook veel ingezet op gebied van marketing. Om bovenaan in Google te komen staan, kan het erg nuttig zijn om koppelingen te hebben met Google-diensten. Zo zien we bijvoorbeeld ook dat lokale bedrijven die zich aangemeld hebben via Google mijn Bedrijf vaak bovenaan in Google staan. Het hebben van een bedrijfspagina in Google+ werd dan ook door bedrijven vaak toch gebruikt, in de hoop lekker hoog te komen in Google. Op zich geen gekke gedachte – en eentje die in de praktijk ook goed bleek te werken.
En nu klapt alles in…
Google+ voor consumenten stopt sowieso en dat gaat morgen gebeuren. Dat dit zou gebeuren in 2019 stond al wel vast, maar de sluiting werd eerder doorgevoerd dan in eerste instantie bedoeld was. Door een datalek kon Google niet anders dan de stekker er eerder uit trekken.
Leerzaam voor je content marketing
Dit nieuws is natuurlijk erg vervelend. Voor bepaalde bedrijven kan het best problemen opleveren. Zij hadden bijvoorbeeld erg veel informatie op hun Google+ pagina staan. Belangrijk is daarom om goed te realiseren dat alles waar je zelf géén eigenaar van bent, áltijd om kan klappen. We zagen het eerder met Hyves (daar heb ik zelfs een bordspel van!). En ook MySpace wordt door niemand meer gebruikt.
Er is enorm veel content verdwenen toen Hyves zijn deuren sloot. Al die posts, connecties en misschien zelfs foto’s. Allemaal weg. En dat gaat nu ook gebeuren met Google+.
En je marketing dan?
Het is echt niet nodig om nu maar meteen te stoppen met je content marketing op social media. Natuurlijk kan dit ontzettend goed werken allemaal en het is alleen maar goed om jezelf op social media te laten zien. Het is dus niet nodig om je meteen super veel zorgen te maken, maar het is wel belangrijk om goed te realiseren dat ieder social media platform kan falen. Als het zelfs bij een groot bedrijf als Google klapt, dan kan het overal gebeuren.
Zorg voor een site
Zorg daarom altijd voor een website waar mensen je kunnen vinden. Alle content die je op je site plaatst, bijvoorbeeld in je blog, blijft ook van jou. De website is immers jouw eigendom en zal dat ook blijven. Een bijkomend voordeel is dat je met content op je eigen website gemakkelijker vindbaar wordt in Google.
Andere tips
- Zorg dat je ergens een bestand hebt met je zakelijke connecties, zodat je ze niet kwijtraakt wanneer een social media platform stopt, of wanneer iemand zijn profiel verwijderd.
- Zorg voor een mailinglist (ik heb deze zelf nog niet, dus het wordt tijd dat ik mijn eigen tips ga opvolgen), zodat mensen op de hoogte van je kunnen blijven
- Bewaar content die je op social media zet, zodat je dit later nog eens kunt gebruiken en niet zomaar kwijtraakt.
- Houd het nieuws en je mailbox in de gaten, zodat je niet verrast wordt door een social media platform dat er plots niet meer is
Hoe begin je met een content strategie voor je website?
Een goede content strategie bepalen voor je zakelijke website is nog best ingewikkeld. Waar zit je doelgroep op te wachten en welke onderwerpen dienen besproken te worden? Hoe raak je de lezer? Kun je hier wel een sparringpartner bij gebruiken? Neem gerust contact op, dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.