Er zijn ontzettend veel prachtige, technische bedrijven. Het probleem is echter dat de gemiddelde lezer er maar weinig van begrijpt. Best vervelend, want je wil juist bij hen interesse opwekken. Hoe schrijf je aantrekkelijke teksten over technische onderwerpen? Hoe zorg je dat de tekst wervend is en een breed publiek aanspreekt?
Het gevaar van technische teksten
Tijdens een netwerkbijeenkomst waar ik was vertelde een ondernemer ongeveer het volgende: “Een SSL-certificaat is erg belangrijk, maar er zijn nog te bedrijven die geen SSL-certificaat hebben. Heb jij nog geen SSL-certificaat? Dan kan ik je helpen.”
Ik begreep waar deze man het over had, maar ik zag aan de andere ondernemers dat ze geen flauw idee hadden waar het over ging. Zonde, want juist díe ondernemers konden zijn aanbod heel goed gebruiken. Ze voelden zich echter totaal niet aangesproken. Geen nieuwe klanten voor deze man, terwijl er wel minstens vijf mensen in de zaal zaten die het nodig hadden. Ze wisten het echter niet…
Dit gebeurt ook online
Online zie ik dit ook met grote regelmaat. Bedrijven vertellen iets, maar omdat de doelgroep geen idee heeft waar het over gaat, komt de boodschap niet goed over. Bedenk je goed dat mensen op je website slechts een paar seconden de tijd nemen om te besluiten of ze verder willen kijken. Te technisch? Dan is je potentiële klant al snel weg, naar een andere site.
Voor welke doelgroep ga je schrijven?
Het is belangrijk om als eerste te bepalen wat je doelgroep is. Hoeveel kennis heeft je doelgroep? Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Je doelgroep heeft weinig technische kennis
- Je doelgroep weet wel iets, maar lang niet alles
- Je doelgroep weet al erg veel over het onderwerp
Technische kennis is niet nodig
Heeft je doelgroep weinig technische kennis? Dan is het belangrijk om te bepalen of dit nodig is. Als ik een nieuwe wasmachine koop, dan wil ik vooral schone was hebben. Misschien wil ik ook dat mijn wasmachine duurzaam is, en makkelijk te bedienen. Wil ik weten hoe de techniek achter het apparaat zit? Is het voor mij belangrijk om te weten wat er op elektronisch gebied precies gebeurd om mijn was schoon te krijgen? Niet bepaald.
Deze kennis heb ik dus ook niet nodig en hoeft om die reden ook helemaal niet beschreven te worden. Richt je tijdens het schrijven vooral op dat wat de consument wil: een goedwerkende wasmachine.
Technische kennis is wel nodig voor tekst
Ik haalde het voorbeeld al aan van het SSL-certificaat. Voor mensen die niet bezig zijn met de online wereld, maar die wel zichzelf zichtbaar willen hebben op de website, is een SSL-certificaat erg belangrijk. Je website is veiliger én makkelijker vindbaar in zoekmachines. Reken maar dat ook de kleine winkelier om de hoek hier flink wat baat bij heeft. Het probleem is alleen dat hij nog nooit heeft gehoord over de term SSL-certificaat. Om zo’n winkelier aan te spreken, is het dus van belang om duidelijk te maken wat dit is en waarom het zo belangrijk is. Het is dus jouw taak om je potentiële klant hier bewust van te maken.
Bedenk dus goed of jouw klanten de kennis nodig hebben om over te gaan tot het doen van zaken. Is dat het geval? Leg het dan duidelijk uit, maar maak de uitleg niet te lang. Er zijn immers ook mensen die wél weten waar je het over hebt en je wil hen niet vervelen als ze je tekst lezen.
Je prospect weet al wel iets
Er zijn natuurlijk zat onderwerpen waar we wel het een en ander over weten, maar waar we niet alles over kunnen vertellen. Ik weet bijvoorbeeld echt wel wat over auto’s, maar mijn kennis is niet voldoende om echt uit te leggen wat alles nou is. Toen mijn vorige auto constant piepte als ik reed, wist ik dat het de V-Snaar was. Ik herkende het geluid en ik wist ook dat het niet goed is als hij zo’n geluid maakt. Maar de precieze kennis ontbrak.
Bedenk goed: weet je potentiële klant al wel het een en ander? Dan kan het best lastig in te schatten zijn welke informatie al bekend is en welke niet. Lezers willen niet het gevoel krijgen dat je ze dom vindt. Maar tegelijkertijd wil je andere lezers niet wegjagen, omdat de technische informatie in je tekst te ingewikkeld is.
Je kunt prima kort wat technische informatie uitleggen in je teksten. Het is ook mogelijk om er – in het geval van een website – een link van te maken. Klinkt de lezer er op? Dan komt deze meteen veel meer te weten over het specifieke onderwerp.
Je doelgroep weet al veel
Er zijn ook situaties waarbij je helemaal geen leken aan wil spreken. Misschien bied je bijvoorbeeld een product of dienst aan die voor een zeer specifieke doelgroep is bedoeld. Misschien heb je marketingtool die vooral voor marketeers interessant is.
In zo’n geval mag je best wat meer technische vaktermen gebruiken in je teksten. Bedenk echter wel altijd dat er ook bij jouw doelgroep verschil kan zijn qua vakkennis.
Hoe schrijf je een technische tekst?
Het kan erg lastig zijn om te bepalen wat je doelgroep nou eigenlijk weet of hoort te weten. Als ondernemer kijk je namelijk vanuit je eigen visie naar je bedrijf en is het moeilijk om te kijken zoals een buitenstaander dat doen. De technische informatie is voor jou zo vanzelfsprekend, dat je soms niet eens in de gaten hebt of het te technisch is. In zo’n geval kun je eens informeren bij huidige klanten. Wat vinden zij belangrijk? Hoeveel weten ze?
Kom je er niet uit?
Ik vind het leuk om met je mee te denken of de technische teksten voor je te schrijven. Wil jij toetsen of je teksten niet te technisch of ingewikkeld zijn? Dan is de Tekstcheck een slimme optie. Andere vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op.