Door de hele toestanden rondom het Coronavirus zou je bijna vergeten dat ik een jaar lang aan het bloggen ben voor meer bereik. Ik verwachtte deze maand eigenlijk niet zo veel van de resultaten, en ben dan ook positief verrast. Lees meer in mijn overzicht!

Blogproject

Een jaar lang bloggen voor meer bereik en werken aan een geheel nieuwe website. De website waar ik dit voor doe is huisdieradvies.nl.
Bekijk het overzicht van alle blogs over dit project om de eerdere statistieken te zien.

De maand maart

Maart 2020 zal waarschijnlijk voor veel mensen worden gezien als dé maand waarin het allemaal begon. De Coronacrisis. Ook op mij heeft het zo zijn effect gehad, waardoor ik een groot deel van de maand niets heb geschreven voor mijn blogproject. Sterker nog: ik heb de hele site links laten in het tweede deel van de maand. Mijn hoofd stond er niet helemaal naar om gezellig over huisdieren te gaan schrijven.

Ondanks dat, heb ik in de eerste helft van maart nog wel zes nieuwe artikelen geschreven en geplaatst. Het totaal staat nu op 34 artikelen. Ook heb ik meer interne links gecreëerd, zoals ik vorige maand al van plan was om te doen. Verder heb ik eigenlijk weinig gedaan met de site, met het idee: nu wil het even niet, dat komt later wel weer. Soms is een break namelijk helemaal niet erg en geeft het ook weer de ruimte om met creatieve nieuwe ideeën te komen.

Daarnaast ben ik begonnen met het schrijven van een vervolgverhaal dat ik op Facebook zet, om zo ook een stukje positiviteit in onzekere tijden breng bij mensen. Lezen en ontspanning is juist nu enorm belangrijk, dus dat breng ik graag.

Bloggen voor meer bereik

Het hele doel van dit jaarproject is natuurlijk om te bloggen voor meer bereik. Om te laten zien hoe je puur door te bloggen veel meer bereik creëert en om te laten zien hoeveel kansen we eigenlijk laten liggen. Natuurlijk had ik toen niet bedacht dat we te maken zouden hebben met een virus. En dus bedacht ik deze maand: niemand gaat nu zoeken naar vragen over huisdieren – tenzij het over het Coronavirus gaat – en de website zal nagenoeg dood zijn.

Niets bleek minder waar. Ik heb een enorme groei aan bezoek gehad. Zie hier de statistieken van Google Analytics en Google Search Console.

Analytics van maart

google search console maart

Google Search Console maart

Opvallend aan de statistieken

Google Search Console geeft aan dat ik in februari zo’n 180 kliks via Google had en in maart net boven de 500 zit. De gemiddelde positie binnen Google is ook gestegen en dat terwijl ik dus een paar weken helemaal niets heb gedaan. Fantastisch is ook het resultaat in Google Analytics.
Bijna 900 unieke bezoekers, het grootste gedeelte hiervan is via een zoekmachine op mijn site gekomen. En wat ik helemaal tof vind: mijn bouncepercentage is slechts 12 procent, terwijl dat in februari nog ruim 80 procent was. Dit betekent dat mensen doorklikken en dat de interne links die ik heb toegevoegd dus helpen. Deze links zijn nergens opdringerig, maar zijn vooral relevant aan het onderwerp waar al over gelezen wordt.

Het resultaat is echt vele malen beter dan ik ooit had durven denken. En dit belooft wat voor de komende maanden, want we zitten nog steeds in de beginperiode van dit project.

Komende maand

De komende maand zal ik het schrijven weer gaan oppakken, zodat de hoeveelheid content op de site blijft groeien en ik ook blijf werken aan meer bereik. Ik heb al de vraag gekregen of ik teksten ga schrijven over het Coronavirus en huisdieren, maar ik heb besloten dit niet te doen. Ik wil een website die tijdloos is, en kies dus niet voor de ‘quick wins’. Daarnaast is de concurrentie daar nu heel groot op, dus het heeft helemaal geen zin om me hierop te richten. Ik wil vooral vragen blijven beantwoorden die huisdiereigenaren hebben en ik verwacht dat dit op de lange termijn zal blijven zorgen voor een goed resultaat. Of de groei zo hoog blijft als nu, is afwachten, maar het ziet er positief uit!