Eén van de dingen die ik als copywriter en tekstschrijver eigenlijk altijd adviseer als ondernemers meer bereik en dus ook inkomsten willen hebben, is: ga bloggen. Met de juiste blogs, kun je al een groot, organisch bereik crëeren. Wanneer een blog goed is, kopen mensen vanzelf producten bij je of nemen ze vanzelf diensten van je af. Daar wordt vaak wat lacherig op gereageerd. ‘Bloggen is dood’, krijg ik zelfs regelmatig te horen. Onzin! En dat ga ik het komende jaar bewijzen!

Een blog in een jaar

Het is nu half december en de laatste twee weken ben ik bezig geweest met het opzetten van een nieuwe blogwebsite. Deze is nog niet live, en ik heb nog niet ontzettend veel schrijfwerk voor de site gedaan. Maar de plannen zijn er – en het lijkt mij ontzettend leuk om jullie mee te nemen in mijn project: een jaar lang bloggen voor meer bereik. Ik ga mijn idee hier uitleggen.

“Bloggen is dood”

Ik krijg geregeld te horen dat bloggen voor bedrijven niet interessant is. Video, een strakke website en het vullen van campagnes, daar ligt de focus vooral op. Dat is aan de ene kant logisch. Bloggen kost tijd. Het is niet zo dat een blog meteen al goed loopt. Je moet het vaak minimaal een jaar de tijd geven om er echt de vruchten van te kunnen plukken. En hoe meer blogposts je hebt, hoe meer je op specifieke zoektermen gevonden wordt. Maar bloggen is absoluut niet dood. Sterker nog: het werkt beter dan ooit. Bloggen is een fantastisch middel om in te zetten als je meer bereik wilt. En meer bereik op jouw website, betekent meer potentiële klanten.

Ik ga het bewijzen

Vanaf begin januari zal ik dus een website online zetten, waar ik het hele jaar door blogposts op ga plaatsen. Ik ga geen betaalde campagnes maken en mik vooral op organische bezoekers. Dat gaat dus tijd kosten, want een gloednieuwe website heeft nog geen autoriteit van Google gekregen. Ik moet het dus ook écht de tijd geven, vandaar dat ik er een jaar mee bezig ga zijn.
Omdat ik geen website zonder content online kan zetten, ben ik nu alvast begonnen met het schrijven van de eerste teksten. Ik richt me hierbij vooral op zeer specifieke vragen en antwoorden.

Maandelijkse rapportages

Ik ga jullie meenemen in het gehele proces. Ik zal maandelijks met jullie delen wat er op de website gebeurt. Hoeveel nieuwe content heb ik geschreven en gepubliceerd? Hoeveel unieke bezoekers zijn er geweest? Ik deel dit allemaal in een maandelijkse blog op deze site. Behalve maandelijkse rapportages zal ik ook regelmatig andere blogs proberen te posten, waarin ik jullie meeneem in mijn werkwijze. Alles open, zodat ik laat zien hoe effectief het schrijven van blogs daadwerkelijk is.

Planning nu

Tot de site live gaat in begin januari, blijf ik teksten schrijven. Het doel is om tenminste vijftien blogs te hebben. Op het moment van schrijven heb ik zo’n zes teksten geschreven, dus daar moeten er nog wel een aantal bij. Begin januari gaat de site dus online, en daarna is het vooral belangrijk om meer content te blijven schrijven.

Wat voor een site wordt het?

Dat vertel ik nog niet. Ik zeg wel alvast dat het een niche is die heel groot is, met veel concurrentie. Begin januari deel ik alles met jullie. Nog even geduld dus. Ik heb er wel ontzettend veel zin in om dit project te starten.