Met no-nonsense wordt vooral bedoeld dat iemand snel tot de kern komt, zonder poespas. Je zou denken dat het een positief woord is om te gebruiken in jouw teksten of op jouw website. Maar eigenlijk doet het vooral afbreuk aan jouw verhaal en identiteit. Hoe zit dit?

Wat is no-nonsense?

No-nonsense betekent eigenlijk ‘zonder veel poespas’ of ‘rechtdoorzee’. Een no-nonsense mentaliteit is er eentje waarbij je vooral doorwerkt en niet te wollig bent tussendoor. Dat klinkt op zich niet verkeerd: no-nonsense betekent aanpakken en vooral niet te langdradig worden.

Is het wel zo positief?

Het lijkt misschien positief, maar dat is het niet. Je zegt met no-nonsense namelijk ook dat er geen ruimte is voor flexibiliteit of maatwerk. Het hele ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ principe. Hoe goed jij het ook bedoelt, je lezer kan het anders opvatten en er – geheel onbewust – helemaal niet zo’n goed gevoel bij krijgen. Daarnaast krijgen de meeste mensen niet meteen een helder beeld bij het woord.

Het zegt niets

Ik zat een tijd geleden met een klant om tafel. “Wij hebben in ons bedrijf een no-nonsense mentaliteit,” zei hij.
“Wat bedoel je daarmee?” vroeg ik hem. “Waar blijkt dat precies uit?”
En toen bleef het stil. Tja… als je als bedrijf zélf al niet eens weet wat je ermee bedoelt… Hoe moet je lezer het dan weten? Hoe moet jouw doelgroep begrijpen wat je probeert te vertellen? Hoe ga je ze met jouw onderneming verbinden als de boodschap niet helder overkomt?
Eigenlijk zegt het niets. We roepen het vaak vooral, omdat iedereen het roept. Het maakt je echter niet bijzonder of speciaal. En je lezer snapt er ondertussen niets van. Een lezer die geen gevoel krijgt bij jouw tekst, haakt af. Dat wil je als bedrijf natuurlijk niet.

No-nonsense in vacatureteksten

In vacatureteksten staat het woord no-nonsense regelmatig vermeld. Zo vaak, dat het bijna lijkt alsof het een verplichting is. Alsof een vacaturetekst zonder het woord opeens incompleet is. Maar ook hierbij geldt: het zegt eigenlijk niks. Het lijkt mij vrij vanzelfsprekend dat je iemand zoekt die van aanpakken weet en die niet de hele tijd bij het koffiezetapparaat staat te kwebbelen. Je kunt deze term dan ook beter weglaten. Het zegt niets, mensen snappen niet wat je eigenlijk zoekt en het wekt steeds vaker irritaties op. Niet voor niets wordt no-nonense altijd genoemd als jeukwoord of containerbegrip als mensen het over vacatures hebben.

Lees ook: Waarom ‘kom eens gezellig langs op de koffie’ echt niet meer in zakelijke teksten kan

 

Hoe schrijf je het dan wel?

Dat je rechtdoorzee bent of van aanpakken weet, kan een prima eigenschap zijn en echt passen bij jou of je onderneming. Laat het dan vooral zien. Kom met voorbeelden. In de schrijfwereld noemen we dat ook wel ‘Show, don’t tell’. Laat het zien en vertel het niet. Zorg dat jouw lezer snapt dat je een no-nonsense mentaliteit hebt, zonder dat je het woord ook daadwerkelijk noemt. Kom met typische voorbeelden die echt bij jou passen, waaruit blijkt wat voor een persoonlijkheid je hebt. Dat spreekt meer tot de verbeelding en weet de lezer echt te raken.

Lees ook: Hoe kun je schrijven met empathie?