Er zijn steeds meer ondernemers met een eigen blog. Goed zo! Het is echter nog niet zo gemakkelijk om deze blog goed te vullen met informatie. Wanneer je een blog hebt, maar hier eigenlijk niets mee doet, heb je er natuurlijk nog niets aan. Het beste resultaat boek je door regelmatig met nieuwe content te komen. Hoe kom je aan inspiratie voor je blogs?

Bedenk wat je wilt vertellen

Als ondernemer weet jij natuurlijk alles over het product of de dienst die jij levert. Jouw expertise kan van groot belang zijn voor je klanten. Bedenk daarom eens wat je klanten zouden willen weten. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een mindmap maken. Schrijf hier allerlei steekwoorden op die te maken hebben met jouw bedrijf. Regel jij bijvoorbeeld de administratie voor andere bedrijven, dan kun je aan steekwoorden denken als:

  • Administratie
  • Facturen
  • Belastingaangifte
  • Etc..

Als je een kapper bent, zijn je steekwoorden juist heel anders. En wanneer je een product verkoopt voor de agrarische wereld, dan heb je weer andere woorden waar jij je op kunt richten. Als je eenmaal steekwoorden hebt, is het gemakkelijker om met verschillende onderwerpen te komen voor een blog. Je kunt vaak gemakkelijk meerdere blogberichten hebben die bij één steekwoord passen. Er is bijvoorbeeld ontzettend veel te vertellen over de factureren:

  • Wat moet er wel op een factuur komen te staan, wat niet?
  • Hoe zorg je voor een overzichtelijke factuur
  • Wat is een goed programma om je facturen mee te maken?
  • Hoe nummer je je facturen?
  • Etc

Je hebt dan al meerdere onderwerpen bedacht voor jouw blog, waarmee je goed aan de klant kunt laten zien hoeveel kennis je eigenlijk hebt.

Welke vragen stellen je klanten?

Bedenk eens welke vragen je klanten allemaal stellen. Dit zijn vragen waar andere mensen ook graag antwoorden op willen. En dus raadplegen ze zoekmachines. Als jij het antwoord kan geven op die vraag in jouw blog, is de kans groot dat mensen bij jou uitkomen. Misschien gaan ze nog meer berichten lezen en volgen ze je daarna op social media. Als je geluk hebt kopen ze zelfs je product of nemen ze je dienst af.

Houd daarom je ogen en oren goed open als je contact hebt met je klanten. Wat willen ze weten? Welke vragen krijg je geregeld te horen? Dit zijn perfecte onderwerpen voor jouw blog!

Vertel in je blog over jezelf!

Het is jouw bedrijf. Als ondernemer mag jouw dienst of product dus ook best in de spotlight staan. Let er wel op dat het geen volledig reclamepraatje wordt. Daar is een blog toch wat minder geschikt voor. En wanneer je alleen maar blogt over jouw product of dienst, dan raakt de lezer ook snel uitgekeken. Probeer dus sowieso altijd af te wisselen in de blogs die je schrijft. Maar er zijn wel andere manieren om je product of dienst in de spotlight te staan:

  • Ga je langs bij een klant voor een klus? Maak hier dan (indien de klant dit goed vindt!) foto’s van en schrijf er een blog over
  • Kondig je lezingen van tevoren aan in je blog
  • Schrijf een verslag van evenementen waar jij als ondernemer was
  • Plaats interviews met klanten, zodat ze kunnen vertellen over hun ervaring

Vergeet in de link geen blog te plaatsen naar je dienst of product, zodat nieuwe klanten meteen naar de juiste plek worden gestuurd, mochten ze interesse hebben.

Hulp nodig met je blog?

Veel ondernemers vinden het nog steeds lastig om met goede onderwerpen te komen voor hun blog. Daarnaast hebben ze eigenlijk ook geen tijd om al die berichten te schrijven. Ik kan je hiermee helpen! Ik denk met je mee, zodat we geschikte onderwerpen vinden en ik kan deze eventueel ook voor je schrijven. Neem contact op voor meer informatie.